wääuu Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Tjena, jag hade tänkt köpa mig en bärbar hårddisk behöver lite tips. Firewire eller usb? Det ska funka att ladda in video från kameran igenom premiere så att det sparas på den prtabla disken, utan att sparas på datorn först helst, samt att redigera från den och lägga det färdiga materealet på hårddisken direkt... nån som har tips/ erfarenheter av nåt slag? Mvh Filip 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apeman90 Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Jag föredrar ju Firewire=D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 okej varför det? berätta mer! funkar firewire med att lägga vide på direkt om man har en kamera inkopplad på firewire också vet du det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 jag föredrar 1395 (firewire) då nästan alla edit program stödjer det, alla kameror har det, och det är utvecklat för snabba datahastigheter vid videoredigering mellan scratchdisk och ram. Dessutom inbillar jag mig att USB 2.0 som visserligen är 480mbps faktiskt fungerar sämre med min Maxtor 250Gb än min firewire på 400mbps. Sedan har man utvecklat en ny firewire som är på 800mbps har jag hört... USB är dessutom inte utvecklat till att vara enbart för video/Hårdisk data överföring utan för att göra allt möjligt. USB är hiearktiskt baserat medans firewire är seriellt baserat har jag för mig. Man kan daisychaina firewire, jag vet inte om man kan det med USB 2.0 C 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandraren Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Att använda USB 2 till video går hur bra som helst, jag använder det hela tiden. Det som är viktigt är hastigheten på disken, själv har jag 7200 och jag tror de flesta hårdiskar har det idag Glöm allt snack om firewire 2 du behöver det inte för DV 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted October 4, 2005 Author Share Posted October 4, 2005 okej tack för svaren, vad menas med daisychaina? vandraren: kör du med adobe premiere? Edit: Tar hemskt gärna emot ett tips på ett bra billigt företag där jag kan beställa/köpa hårddisken ifrån samt en ny firewirekabel till min kamera tror ni denna är bra http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59649&sid=1003418&SpaceCode=SectionTopOffer 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ag_the_king Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 dom flesta sätts ju upp som en ny fil så att spara material på disken funkar i vilken standard som helst. Jag har sett endel diskar som stöder båda vilket kan vara bra om man kommer till en dator som kanske inte har firewire eller tvärtom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Daisychain betyder att man kopplar i hop t.ex tre fysiska hårddiskar (tre lådor med sladdar i mellan varandra) men i din dator ser du det som en logisk enhet. Inte att blanda ihopa med raid som är något annat, men kan fungera påliknande sätt. Ett problem med Firewire är att om du har en hårdisk på en 1395 port så använder den 400mbps dvs hela banbredden på porten, men om du kopplar in en kamera på samma kjedja (inte alla märken docj bara en del verkar det som) som bara pratar i 200mbps eller 100mbps med porten så måste alla andra enheter i kjedjan rätta sig efter den enheten som har lägst hastighet. DV har en informations hastighet på 25mb per sekund och då räcker 100 och 200 bra, men för en hårdisk så kan det helt plötslig bli segt och man kan få lite probelm med datorn. Lösningen på problemt är att ha hårdiskar på en port och allt annat på en annan port (ergo två portar minimum) om du ska använda både kamera och HDD samtidigt. Står mer om det här. http://www.adamwilt.com/Tidbits.html Ja när det gäller USB 2.0 kan jag inget.... Men vad jag vet så är ju FireWire nästan, märk att jag säger nästan, en de facto standard. Mac var först med en höghastighets buss och mac äger ju en stor del av bild och videoredigerings marknaden så innan USB2.0 kom så var det itne så mycket att välja på. Sen USB 2.0 har kommit vet jag inte vad som har hänt... Mitt bästa råd är att testa och se vad du tycker täcker dina behov bäst... Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för oss andra, men det är ju skitsamma bara DU är nöjd... Det är ju det som räknas. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted October 5, 2005 Author Share Posted October 5, 2005 aha tack för svaren, då är det nog smartast att köpa en med både och... jag tror att jag gör det :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted October 5, 2005 Author Share Posted October 5, 2005 nu har jag beställt en på 250 gig med både firewire och usb för 1690 från netonnet 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts