Jump to content

Animerade menyknappar

lero

Recommended Posts

Jag har gjort en animerad bakgrund som består av en bit AVI, och vill även ha rörlig AVI i knapparna (typ tv-rutor) men problemet är att när jag drar filmen till tv-rutan så ersätts loopen av den länkade filmen. Jag använder encore.

Hur gör man?

[citat=lero]Jag har gjort en animerad bakgrund som består av en bit AVI, och vill även ha rörlig AVI i knapparna (typ tv-rutor) men problemet är att när jag drar filmen till tv-rutan så ersätts loopen av den länkade filmen. Jag använder encore.

Hur gör man?[/citat]

Jag vet inte vad du menar med "drar filmen till tv-rutan" men dra en Chapter Point från en Timeline direkt till en meny så fungerar det. Det finns även flera sätt att göra det på.

Jag har alltså gjort en bakgrund som jag loopar, och på den lagt "radiant video button" och där lagt en loop på 25sek av den film som är detta kapitel. Problemet är att när jag drar den hela filmen för att länka till knappen, ersätts filmen i video button av den.

Om du vill visa film i videoknappar så finns det flera alternativ. All video som visas i dessa knappar kommer från den timeline och kapitel du pekar till. Om du vill att filmen skall spelas upp från ett annat ställe än från det kapitel den pekar till skall du använda dig av en Poster Frame på timelinen.

Du kan även lägga till loopen i din .avi-fil vilket görs i ett videoredigeringsprogram eller kompositionsprogram, typ After Effects, vilket är det enklaste och bästa sättet tycker jag. Då är menyn klar och man behöver endast lägga till knappar.

Man kan alltså inte få en videoknapp att spela upp film från timeline 1 och samtidigt ha knappen pekande på att den skall spela upp film från timeline 2 när man väljer den på den färdiga DVD'n.