Gå till innehåll

16 mm -> redig. -> 16 mm


krockis

Recommended Posts

När man filmar en film på 16mm, sen så scannar man det för att kunna redigera digitalt...hur gör man sen? för man över det digitala till 16 mm igen?

 

blir det då samma kvalite som när man filmade innan scan?

 

någon som vet vad det kostar att blåsa upp det man har redigerat på 35 mm?

Länk till kommentar
Share on other sites

ska du göra effekter? annars behöver du inte lägga tillbaka det digitala på film. ta bara med edl:en (klipplistan) till ditt lab så klipper de negget på samma sätt som din digitala klippning och sedan kan du printa på 16 eller blåsa upp därifrån. kostnaden för uppblåsning från neg är i runda tal kanske 3000 per minut. be om offert från filmteknik. de vill veta total längd och hur många klipp det är.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tänkte göra alla effekter och dylikt när jag redigerar det digitalt. för jag över då det digitala till 16mm igen? hur har du gjort mattsand när du har redigerat din film? har den visats på festivaler i digital form då? tacksam för svar (ursäkta min okunnighet i frågan, har bara filmat dv och hdv innan..)

Länk till kommentar
Share on other sites

vad menar du med alla effekter? jag kan inte hjälpa dig om du inte berättar vad för effekter du vill göra. de flesta färgkorrigeringarna går bra att göra på film, liksom splitscreen, fades, zoomningar, slow/fast motion, masker, pip osv. visst går det att gå från digitalt till 16mm med bibehållen kvalitet, men då ska du helst scanna till hd. uppblåsning från digitalt kostar också mycket mer än så länge.

 

ang festivaler så visar de flesta gärna digibeta eller minidv. jag bara undrar är visad så. vi planerar fortfarande en kopia på 35mm och den gör vi från negget eftersom vi inte har några effekter. ska bara få någon att casha först. undantaget vad gäller video är de stora festivalerna, men kommer du med till en sådan brukar filminstitutet hjälpa till med kopiestöd. det sagt så är det bra med en kopia ändå för då visas filmen ofta som förfilm till långfilmer och det ger mer publik än de obskyra kortfilmsblocken. fast är det värt pengarna? jag vet inte...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

det jag menar med effekter är just "tradionella" övergångar, nedtoning, osv, det du nämnde. det är en dramarulle så det är absolut inga "specialeffekter" i den bemärkelsen. okej då är jag med, jag scannar filmen, redigerar digitalt och behåller filen som visar vad och var det ska klippas. drar till lab och klipper det på tradionellt vis efter mina tidskoder. i lab lägger jag även de tänka övergångarna direkt? tack mattsand, du är en klippa som tar dig tid att svara på alla dessa dumma frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...