Jump to content

Track matte key i Premiere 1.5

theWheeler

Recommended Posts

Hej!

Jag använder Adobe Premiere Elements 1.5 (home-versionen), alltså inte Premiere Pro-versionen.

Jag har försökt att använda "Track matte key" men får inte till det. Jag tagit hjälp av hjälp-manualen, sidor på nätet och andra dokument, men inget hjälper. Det jag vill göra är att visa en cirkelformad filmklipp på ett ansikte ovanpå bakgrundensbilden. Man ska även se igenom klippet med ansiktet så att man ser bakgrundsklippet.

Video 6: Matte-bild

video 5: Filmklippet med ansiktet - en liten del av hela klippet

video 4: bakgrundsklippet

Effekten är pålagd på video 4 och 5 och hänvisad till video 6. Kan någon vara så snäll och förklara steg för steg hur man ska gå till väga?

Tack på förhand!

Tyvärr, det funkar inte för mig! Så som jag ser det kan kan man inte använda en guide från Pro-versionen till home-versionen. Jag kan inte skapa en sequence som de säger och de poängterar att om man bara tar "unenable" matte-klippet så funkar effekten inte alls. I Pro-versionen hänger det mesta på den nya sequencen man ska skapa, vilket inte går att göra - har inte hittat det alternativet i home-versionen iallafall... I hjälp-sidan om hur man skapar en matte-effekt står det klart och tydligt att man ska ta unenable" - vilket inte funkar uppenbarligen.

Så jag undrar, går det att skapa liknande effekt i huvudtaget i home-versionen? Efterlyser en guide för denna versionen av adobe Premiere. Eller är det någon som vet hur man gör? Tillvägagångsättet är tydligen olika i båda versionerna...

[citat=theWheeler]I Pro-versionen hänger det mesta på den nya sequencen man ska skapa, vilket inte går att göra - har inte hittat det alternativet i home-versionen iallafall... [/citat]

Jag kollade just och i Premiere Elements och där kan man inte ha flera sequences, bara i Pro versionen. Gå in på Adobe Premiere Elements User Forum och ställ frågan där så kanske någon kan hjälpa dig. :)