tuco Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Är det någon här som filmat med IMX? Överväger om vi ska skjuta på HDCAM eller IMX. Ganska stor prisskillnad på hyr priserna. Ska nämnligen göra en musikvideo där bilden kommer trashas ganska rejält i post produktionen. Så HDCAM kanske är lite overkill. Effektkillen rekommenderar IMX men det har jag aldrig provat så därför undrar jag om nån här kan ge lite info om det. Det kan filma progressivt har jag fått höra. Någon? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Vad är det du vill veta? Jag har varit med på några videos som plåtats med IMX + Pro35 + Zeiss high speed (tror jag det var). Hyrda från Ljud- och bildmedia. IMX= 50mbit mpeg2 8 bit 4:2:2 med enbart i-frames som skjuter progressivt 25b/s. Ser trevligt ut för att vara video, särskilt ihop med pro35. HDCAM är nog overkill om ni bara ska ut på ZTV/MTV/DVD/annan SD. Jag hade tagit IMX i alla fall. Ett exempel på IMX i praktiken är den svenska ungdomsfilmen Kyrkogårdsön. Vet inte om de hade Pro35 på den. /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuco Posted August 30, 2005 Author Share Posted August 30, 2005 Tackar för infon Fredrik. Det blir visst HDW-900 kameran ändå för skivbolaget ville att vi skulle köra HD. Ifall man tröttnar på den "effekt" som ska ligga på så finns det möjlighet att klippa "rent" och att det ändå ser okej ut. Synd för budgetten. Men vi fick lite extra för att de ville ha HD. Hur ofta händer det?, hehe. Sen vore det ju kul att prova på IMX men det fanns bara 900 kameran inne där vi hyr i Köpenhamn. So be it. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 [citat=tuco]Är det någon här som filmat med IMX? Överväger om vi ska skjuta på HDCAM eller IMX. Ganska stor prisskillnad på hyr priserna. Ska nämnligen göra en musikvideo där bilden kommer trashas ganska rejält i post produktionen. Så HDCAM kanske är lite overkill. Effektkillen rekommenderar IMX men det har jag aldrig provat så därför undrar jag om nån här kan ge lite info om det. Det kan filma progressivt har jag fått höra. Någon?[/citat] vad är imx? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Ett videoformat som används av Sony. Se inlägg #2 i den här tråden ;) /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts