Dempoo Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 hej, jag håller på med en film. men jag har stött på ett problem , när jag renderar filmen i vegas vet jag inte vad jag ska ha för frame size (jag vill ha filmen i 16:9 format) . för när den är renderad o klar så blir brädden på bilden inte tillräcklig, den går bara nästan ut till kanten. hoppas ni förstår vad jag menade med det där för är inte så hyper på det här. sen har jag en fråga till och det är hur man fryser bilden i vegas. tacksam för svar / dennis 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fisken Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 När du ska rendera så väljer du mpeg2 och går in på costum. Där kan du välja ifall det ska vara 16:9 eller det andra vad det nu heter. När du ska frysa bilden så får du trycka på en knapp som är ovanför monitorn som ser ut som en diskett, då sparar du bilden i jpeg. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoern Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Innan du ska ta ut en frame till bild, så får du tänka på att välja "preview full" inte "preview auto" och efter det så högerklickar du på klippet och väljer "properties" --> "media" och sen i fliken "Pixel aspect ratio" så väljer du "1,4568 (PAL DV Widescreen)" och nu kan du trycka på disketten och "save snapshot" Anledningen till att du måste göra så är att om du hade sparat bilden i "preview auto" och inte ändrat "pixel aspect ratio" så hade du fått en bild som varit hälften så stor i upplösningen än vad filmen är, och du hade fått ett 4:3 format, och det ser väldigt konstigt ut sen när du renderat klart. Gör du så som jag skrivit att så får du en bild som matchar de andra klippen sen i renderingen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 tryck på rendera. välj mpeg2 > dvd pal sen trycker du på custom och går in på video. under aspect raito kan du ändra om du vill ha 4:3 eller 16:9.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts