Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en liten fundering någon kanske kunde hjälpa mig räta ut :-)

 

När man försöker matcha en scen i After Effects till antingen 3D eller en riktig kamera får man ju oftas inte någon kamera data att utgå ifrån. Därpå man måste ställa in dessa i Camera Settings.

 

Detta är inte alltid så lätt tycker jag :-)

 

Till min fråga:

 

After Effect använder sig ju av pixlar som sin primära "units" Vanliga kameralinser och film storlekar mäts ju oftast i milimeter. Hur ska man översätta mellan de olika "units", spciellt när man försöker matcha kameran i after effects till scener från tex maya eller riktiga klipp.

 

läste någonstanns följande:

 

72 Pixlar = 1 inch

1 inch = 25.4 millimeter

1 millimeter = 2.8346

 

Hoppas jag förklarar så ni fattar vad jag menar :-)

 

Men är det någon som har något smart råd hur man ska tänka här.

Postad

du behöver en motion tracker-plugin som klarar 3d. annars får du testa tills det stämmer. dubbla brännvidden mot bildstorleken är en bra utgångspunkt för en bild som varken är vidvinkel eller tele. omräkningen till och från pixlar har du ingen nytta av. det är ju bildsensorns storlek man menar, inte skärmens.

 

/mattias

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...