Jump to content

Adobe Encore DVD 1.5 accepterar inte film-filerna

neolit

Recommended Posts

Hej!

Jag laddade ner Adobe Encore 1.5 för någon dag sedan. Men, när jag skulle prova att bränna en film-fil, accepterar den inte det.

Det säger: "Video files for this project must have a resolution of 720x576 or 704x576"

Alltså, jag vet att filmfilen jag försöker bränna är inte i DVD kvalité, men förstår inte hur jag skall göra så att den spelar upp i 720x576 eller 704x576.

Finns det någonstans som man kan ändra på det i Adobe Encore eller måste jag ändra filmfilen på något viss??

Tacksam för svar!

neo

[citat=neolit]Finns det någonstans som man kan ändra på det i Adobe Encore eller måste jag ändra filmfilen på något viss??[/citat]

Nej, det går inte att ändra på det i Encore DVD. Du måste få filmen att bli 720x576 eller 704x576. Du kan ju ta in den i ett PAL-projekt i något redigeringsprogram men då får du ju svarta ramar runtom om filmen är för liten. Men då får du iaf rätt format till Encore. Ett alternativ är att ta in filmen i ett redigeringprogram och förstora den, vilket i sin tur försämrar kvaliteten...

• 5 months later...

Hej!

Jag har en fråga. En som tarvar en del följdfrågor. Är inte så hemma på forumet och vet därför inte hur man startar ett nytt ämne. Alltså gör jag det här som ett svar.

Jag har en dvdfilm som jag klippt i Premiär. Den är därefter renderad okomprimerad till en Avi-fil på 20 GB. Formatet är 720 x 576.

Jag har försökt komprimera i adobe encore men datorn kraschar då.

Istället har jag komprimerat till 2 GB på en quicktime mpeg-fil.

2 GB:n är inte särkillt snygg. Dessutom undrar jag om det går att spela den i en dvd-spelare alt. en vanlig dator

• 2 weeks later...

[citat=Zhyron]Jag har samma problem men jag kan inte ändra filmen i premiere, den är i 720x480, jag har gåt in flera gånger och förstorat den, renderat det och sen är det fortfarande likadan[/citat]

720x480 är ju NTSC och inte PAL.

Det bästa är då att ta in den i ett NTSC Project i Encore. Vill du göra om filen till PAL så finns det mjukvara till det.

Om du förstorar filmen i ett PAL Project i Premiere Pro med hjälp av Scale så händer precis det du beskriver, ingenting.

[citat=Zhyron]hur gör jag om den till PAL sen?[/citat]

Efterssom dom flesta tv-apparater i Europa kan visa NTSC utan problem så hade jag inte konverterat filmen från NTSC till PAL. Det beror lite på vilka som skall se din film mao.

Procoder 2.0 från Canopus kan konvertera NTSC till PAL.

[citat=Zhyron]Nu märkte jag att den vill ha över 90 gig för att bränna det på dvd, men filmen är bara lite över 2 gig, vad ska den med de extra 88 gigen???[/citat]

Där behövs lite mer info. Jag förmodar att "den" är Encore DVD, men vad säger ev felmeddalanden, mer precist alltså?

[citat=Zhyron]När jag ska bränna 2gigs filmen i Encore (som tar upp 700mg på skivan) så får jag ett felmeddelande efter ett tag

"Unidentified error"[/citat]

Om du trycker Ctrl+Shift+L och sedan klickar på knappen Start, får du upp något under Problem?

Om allt är okej där, då hade jag gjort ett nytt Project i Encore med en enkel helsvart meny och importerat filmen och transcodat den och sedan brännt den.

Då kan man se om det är fel på det Project man jobbar med, vilket händer ibland. Om det nya Projectet ger samma fel får man fortsätta felsökningen.