Nicklas Posted May 29, 2003 Share Posted May 29, 2003 Hepp! Jag undrar om någon kan tipsa om någon typisk (helst svensk) stumfilm. Jag funderade nämligen på att spela in en egen femminuters svartvit stumfilm någon dag och är därför lite nyfiken på berättarteknik och bildspråk etc i filmer från 1900-talets början. Helst skall det vara något hyffsat sevärt också, så att man orkar titta igenom filmen :) Och så måste filmen naturligtvis vara utgiven på video eller DVD så att man kan hitta den på något bibliotek eller liknande... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted June 2, 2003 Share Posted June 2, 2003 Eftersom det bara är textrutorna som har ett språk så känns det som att det faktiskt kvittar vilket land stumfilmen kommer ifrån. Mina stumfilmstips är Nosferatu, Nationens Födelse eller helst Pansarkryssaren Potemkin. Varav den senaste inte alls är dryg medan de två första är ganska dryga. /A. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted June 2, 2003 Author Share Posted June 2, 2003 Får ta och låna "Pansarkryssaren Potemkin" på biblioteket då... Jag kollade förresten på "Körkarlen". Måste säga att det är ganska fräsiga "effekter" för att vara en film från 1920... (Mycket dubbelexponeringar och liknande av olika slag.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts