Jump to content

"Old Mike" - Synopsis

Gate13

Recommended Posts

En liten idé som jag skrev nyss mitt i natten. Kommentera konsruktivt, tack!

En pojke som heter Mikael växer upp i en sliten förort i Athen med hans mor. Den unga pojken har ingen far då han gick bort då ett fartyg sjönk till bottnet av havet.

Hela hans uppväxt har han växt upp ensam, hans bästa kompis var ett fotografi av hans far som han aldrig träffa och fotbollen.

Dagarna i ända spelade han fotboll, tills en dag då han får reda på att han ska flytta till sin farbror i Stockholm, då hans mor är dödligt sjuk och kan inte ta hand om honom längre.

Ensam och rädd åker Mikael till Stockholm, där han tas emot av sin farbror.

Livet blir inte som han tänkt sig, ingen skola som hans kusiner, utan han får följa med till farbrors jobb och jobba som springpojke.

Hans farbror dricker en hel del, vilket resulterar att Mikael tar efter.

En dag när Mikael kommer hem full, blir han utkastad av hans farbror. Den unga killen som börjar bli en man nu har ingenstans att ta vägen, så han ryker in i lumpen nere i Grekland.

Under hans tid där lär han känna en kille som heter Angelos, han visar en värld av möjligheter. En värld av mörka hemligheter.

Så fort dem blir klara med lumpen besöker Mikael för första gången på flera år sin mor, vid hennes grav.

Angelos och Mikael startar nu sakta men säkert en olaglig affärsverksamhet i Sverige, där knark, vapen, företag och sprit är inblandat.

Snabbt blir dem kända i Sverige för deras kriminella verksamhet, något som Mikael var emot.

Mitt i allt träffar Mikael en kvinna som kommer förändra hans liv. En kvinna som föder hans son och som får han att lämna hans förflytna, men det är inte säkert att det lämnar honom.

En intressant idé, fast jag förstår inte riktigt vilken del av det du skrivit som ska bli film. Det mesta av det du har skrivit här är backstory (Jag kom just att tänka på att mitt liv enbart består av backstory. En helt annan snäll backstory än den du har skrivit, med saftdrickande och bullar, mjuka djur som spinner och kuddkrig med vackra tjejer i underkläder (i min värld händer faktiskt sånt... seriöst)), du kommer till konflikten i filmen i den sista meningen. Ett sätt att få med mer av backstoryn vore om du klippte in delar av backstoryn eftersom, kanske delar som är relevanta för situationen han befinner sig i nu. Du behöver utveckla handlingen lite men jag tycker det låter som en lovande idé.

Måste gå och sova nu (det märks väl?) måste bara gå och fråga kuddkrigerskorna om de har sett några borttappade ägg som behöver ruvas. *chirp*