Martin_ Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Hej! Jag har en meny som är gjord i photoshop. Jag har gjort de lager jag vill tilll "Buttons". Dessa lager vill jag ska vara osynliga tills man navigerar till dem. Svårt att förklara men det är verkligen hur simpelt som helst. En snabb förklaring om hur allt ser ut, jag har en text, låt säga "Spela Allt". Brevid den texten vill jag att en bild ska synas när man navigerar i menyn. Så man vet om man är på "Spela Allt", "Bonus" osv osv Som det ser ut i stort sätt alla filmers menyer. Hur gör jag detta? Är antagligen hur simpelt som helst men jag får inte till det. Med Vänlig Hälsning; Martin 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Ja, alltså det här med hur knappar fungerar på DVD'er är inte så enkelt som man först kanske tror. Du kan inte få en godtycklig bild att försvinna för att sedan bli synlig på en DVD vid navigering genom en meny. (Ja, det GÅR, men det innebär att man byter till en ny meny vid varje navigering så att den aktiva knappen är en del av bakgrundsbilden så att säga. Detta leder dock till fördröjningar i navigeringen på DVD'n och är med all sannolikhet inte uppskattat av användaren). En meny på en DVD fungerar så att du har en statisk bakgrundsbild som man ju gör på vanligt vis med tillgång till alla färger som finns. För att "highlighta" en knapp i en meny använder man så kallade subpictures. De kan om jag minns rätt som mest bestå av 4 färger, och vilka dessa färger är specificeras i ett color-set på DVD'n. Nu har ju Encore ganska bra integrering med Photoshop, och om man namnger sina lager rätt och bygger upp bilden på rätt sätt så behöver man inte tänka alltför mycket på det där, förutom just att själva highlighten inte får innehålla fler än 4 färger, och alla highlights i en meny måste ha samma 4 färger. (Det finns 4 färger för att visa en aktiv knapp, och 4 färger för att visa när man trycker på knappen, samt 4 för när knappen är inaktiv). (Om jag minns rätt). Manualen eller hjälpfilen till Encore har en bra beskrivning av hur detta fungerar och jag föreslår att du läser igenom de aktuella avsnitten. Alltså dels om hur subpictures och color-sets fungerar samt hur man jobbar med menyer i Photoshop. Det var så jag lärde mig allt detta då jag inte visste någonting om hur DVD-menyer fungerade innan jag började med detta. Får du fortfarande inte ihop det föreslår jag att du försöker formulera lite mer precist vad problemet är och/eller vad i hjälp-filen du inte förstår. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts