anders10 Posted August 5, 2005 Share Posted August 5, 2005 Hej! Vill filma ett vetefält i viss vind och få med ljudet av att vinden rör runt i fältet..låter skumt, men jag tror att ni förstår vad jag menar! Vad bör jag använda mig av för mikrofon? Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Kan väl inte rekomendera någon speciell mikrofon för just "vetefält" :) Dom som vi redan har pratat om här på forumet duger alldeles utmärkt, så länge den inte sitter på kameran och du har ett rejält vindskydd så du inte får med blåsljudet in i miken. Och är det bara en bild på ett vevande vetefält så kan du ju lätt ta vilt ljud, behöver ju inte vara i synk. Så du kan ju prova att spela in på lite olika avstånd. Har du en ganska riktad mik så ställ dig en bit ifrån om du vill få ljud av större delen av fältet. Du kan ju även ha en mindre riktad eller tom en rundtagande och ställa dig mitt i fältet. Men som sagt det beror ju lite på hur bilden ser ut. Men jag hade provat lite olika avstånd så man har å välja på i mixen. Mikar jag rekomenderar under dom flesta omständigheter, även vetefält :), är Sennheiser Mkh-50, 60, 416 eller nån neuman i km serien. Alla dessa kräver fantommatning. Måste du ha en mik med batteri så finns alltid Röde Nt-3 eller sennheiser K6+me64, 66. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted August 6, 2005 Author Share Posted August 6, 2005 [citat=Luzer]Kan väl inte rekomendera någon speciell mikrofon för just "vetefält" :) Dom som vi redan har pratat om här på forumet duger alldeles utmärkt, så länge den inte sitter på kameran och du har ett rejält vindskydd så du inte får med blåsljudet in i miken. Och är det bara en bild på ett vevande vetefält så kan du ju lätt ta vilt ljud, behöver ju inte vara i synk. Så du kan ju prova att spela in på lite olika avstånd. Har du en ganska riktad mik så ställ dig en bit ifrån om du vill få ljud av större delen av fältet. Du kan ju även ha en mindre riktad eller tom en rundtagande och ställa dig mitt i fältet. Men som sagt det beror ju lite på hur bilden ser ut. Men jag hade provat lite olika avstånd så man har å välja på i mixen. Mikar jag rekomenderar under dom flesta omständigheter, även vetefält :), är Sennheiser Mkh-50, 60, 416 eller nån neuman i km serien. Alla dessa kräver fantommatning. Måste du ha en mik med batteri så finns alltid Röde Nt-3 eller sennheiser K6+me64, 66.[/citat] Du är nog den mest proffsiga ljudkillen här på voodoofilm! Tur att du finns..!! Slutsmörat.. Köpte mig en Röde NT-3 nu i veckan men jag har inte haft tid att testa den än killen på Musikbörsen undrade om jag inte skulle ha den "döda katten" som dom säljer till mikrofonen. Det är ett vindskydd. Jag köpte inte det för dom tog 400 spänn för det! Det var kanske dumt, men jag tänkte chansa med en raggsocka till att börja med! Vad tror du om det? Skall göra som du säger, testa lite olika avstånd. Tack igen!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Ett vindskydd kan man "bygga" ganska lätt själv. Och jag blir också lika förvånad varje gång när jag hör vad dom kostar. Fast det brukar vara 4-siffriga nummer istället :(. Och det går att dra om överaskande många lager med skit runt miken utan att förlora så mycket karaktär. Så länge det är någorlunda luftiga material, har du en tjock ylletröja så ta med den också ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted August 7, 2005 Author Share Posted August 7, 2005 [citat=Luzer]Ett vindskydd kan man "bygga" ganska lätt själv. Och jag blir också lika förvånad varje gång när jag hör vad dom kostar. Fast det brukar vara 4-siffriga nummer istället :(. Och det går att dra om överaskande många lager med skit runt miken utan att förlora så mycket karaktär. Så länge det är någorlunda luftiga material, har du en tjock ylletröja så ta med den också ;)[/citat] Skall definitivt testa raggsocksmodellen! Var lite orolig för att ljudet skulle försämras drastiskt med en socka på miken, men det gör det tydligen inte då! Vill fråga dig en sak angående röstpåläggning. Jag har en skitmick som jag använt mig av när jag haft berättarröst till filmerna. Ljudet har blivit som micken.. -skit!! Nu när jag köpte min Röde passade jag på att fråga killen i affären vad han tyckte att jag skulle satsa på. Han menade att jag absolut skulle skaffa mig en "stormembranig" kondensatormick och en pre-amp eller en mindre mixer med matning. Detta var på Musikbörsen och han hade en enkel mixer som gick på 5-600 spänn och en adk mic för 1000:-. Är detta något som du håller med om eller har du något annat förslag? Får max kosta 1500-2000:- Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Jag tycker du skall vänta, din röde duger gott och väl till röstpålägg. Det är faktiskt ett litet mellanting mellan småmembransmik och stormemrans. Stormembransmikar har 1 tums membran eller något större, småmembranen har ½ tum, röde Nt-3 har 3/4 tum så det är lite större än småmembranen. Det är absolut inte så att stormembranen är bättre än småmemran. Men det kan låta lite "fetare" med stormemran. Medans småmembransmikar är bättre på transienter och ljud med mycket diskant. Ett mindre membran svarar ju snabbare på transienter medans ett större membran kräver mer för att komma i svängning. Å andra sidan så är det bättre till basiga ljud. Och eftersom rösten går ganska långt ner i basen så låter det lite fetare med stormembran. Men står du närmare än 1dm från din röde så får du ganska bra proximity effekt (bashöjning) så den kan låta ganska fet om du vill ha det ljudet. Och din mixer kan jag garantera är mycket bättre än det som han rekomenderade för 500 spänn. Du måste upp i pris om du skall få en som låter bättre än Marenius. Jag har själv A-B testat mikpreampar där Marenius visade sig väldigt bra mot andra "lågpris" preampar. Så jag tycker att du ska köra på med det du har, du kommer inte tycka att det låter skit. Se till att du har bra lagom nivåer bara (gäller ju även på insp.plats) och att du spelar in i ett rum där det inte ekar för mycket. Det är lätt att dämpa upp ett hörn med filtar och täcken tex. Eller gå in i en klädgarderob så får du ett tokdött rum om man vill ha det. Se självklart också till att det inte låter massa annat i rummet som dator eller kylskåp tex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts