anders10 Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Vad är skillnaden om man tar upp dialog i stereo? Det blir sämre har jag läst och hört här. Finns det någon ljudkunnig person som kan förklara mer exakt varför det blir bättre med mono? Någon sa att man kan tappa synken lättare om man tar upp dialog i stereo? Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Sämre blir det väl inte direkt, men det är bara onödigt att ta upp i stereo. Du hör ju rummet mycket mer i stereo och ofta vill du ha bort rummet så mycket som möjligt för att lägga på det sedan om det behövs. Det är även lättare att ha en kanal i efterbearbetningen än två. Och vad menar du med att "tappa" synken. Är det fel synk så är det ju den som har synkat ihop det som har gjort fel. Sen skulle man ju kunna tänka sig att eftersom du ofta får mer rum med eftersom ingen av mikarna är direkt riktade mot ljudkällan (gäller ej MS-stereo) och då kan du få fler studsar från andra håll som gör att det låter som att det låter osynk. Men det är ganska långsökt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted July 29, 2005 Author Share Posted July 29, 2005 [citat=Luzer]Sämre blir det väl inte direkt, men det är bara onödigt att ta upp i stereo. Du hör ju rummet mycket mer i stereo och ofta vill du ha bort rummet så mycket som möjligt för att lägga på det sedan om det behövs. Det är även lättare att ha en kanal i efterbearbetningen än två. Och vad menar du med att "tappa" synken. Är det fel synk så är det ju den som har synkat ihop det som har gjort fel. Sen skulle man ju kunna tänka sig att eftersom du ofta får mer rum med eftersom ingen av mikarna är direkt riktade mot ljudkällan (gäller ej MS-stereo) och då kan du få fler studsar från andra håll som gör att det låter som att det låter osynk. Men det är ganska långsökt.[/citat] Jag tror jag förstår! Tack för dina fina svar! Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 om inte annat så brukar ju nästan all dialog hamna i centerhögtalaren i surroundljudfilm. då blir det ändå mono. själv kör jag alltid mono vid inspelning. vare sig det är ljudeffekter eller dialog. jag mixar ändå ut dem i olika kanaler efteråt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts