Ivan200 Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Tjena! Jag har lånat (!) en Sony DSR-200P-kamera som vi har filmat med i c:a en månad och jag misstänker nu att den på något sätt är trasig. När vi sätter i ett band (DVCAM) i kameran så börjar den pipa och två symboler (ett överstruket band samt en "uppåt"-pil med ett streck under [den officiella "eject"-symbolen typ]) indikerar (enligt manualen) att bandet är skrivskyddat! Det går alltså inte att spela in. Vi har haft det här problemet lite smått under hela perioden, men det har avjälpts genom att stänga av och sedan sätta på kameran, men igår verkar det som om det har blivit beständigt. Känns riktigt hemskt eftersom vi har lånat kameran. Vi har varit väldigt försiktiga, även om vi har filmat mycket, så jag vet inte vad det kan bero på. Kan det vara glapp i luckan så att den inte känner att bandet _inte_ är skrivskyddat? Skulle uppskatta mycket om någon kunde hjälpa till, eller hänvisa till någon sida där jag kan fråga! Hälsningar Ivan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandraren Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Eftersom du tydligen vet att ditt band INTE är skrivskyddat , så föreslår jag att du ringer Sony och frågar. Lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan200 Posted July 31, 2005 Author Share Posted July 31, 2005 Tack för svaret. Har ju alltså testat med flera band och det är alltid samma problem. Har skrivit e-mail till Sony och ska även ringa imorgon, då deras servicebutik har ganska inskränkta öppettider. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Känner igen problemet lite från min vx1000e. Men det händer inte speciellt ofta. Händer bara ibland när jag haft i bandet i kameran och startar den. Men då räcker det för mig att bara att ta ut den och trycka tillbaka den. Efter att du har frågat så kan du ju gärna säga vad felet var, om det nu är ett fel! ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan200 Posted July 31, 2005 Author Share Posted July 31, 2005 Tja! Tack för ännu ett svar! Jo, har testat det massor av gånger - var också det som fick kameran att fungera i början när vi bara hade problemet lite sporadiskt. Vi har dock varit väldigt slarviga med att ta ut bandet, det har i princip suttit i hela tiden då kameran varit på och då den varit av. Kan det här orsaka permanenta skador på kameran? Skall iofs inte säga att det berott på slarv, utan på okunskap. Ska hur som helst ringa Sony imorgon, har dessutom skickat ett e-mail. Hoppas verkligen att problemet löser sig enkelt. Det skumma är ju att "Player"-funktionen fungerar helt felfritt; jag kan hur som helst spola bandet fram och tillbaka och titta på det hur mycket jag vill. Hoppas för allt i världen att, om det nu (gud förbjude) är någon skada på kameran, reparationskostnaden blir liten. Hur mycket tror ni det skulle röra sig om? 1000-tals kronor? Tack återigen för att ni har svarat, stillar min oro lite i varje fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Oj! Låter ruskigt likt det som är på min kamera! Ja jag skulle säga att det handlar om tusentalskronor. Jag var tvungen att reparera min vx1000. Tyckte att det var ett småfel, men det gick på 4700 så! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan200 Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 Vill egentligen inte dra upp gamla poster, men på efterfrågan vill jag berätta om felet: Tydligen hade något gått sönder i omkopplaren, så de fick byta ut några grejer. Blev en dryg räkning på inalles 2217 :- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts