Jump to content

Steroe eller mono

anders10

Recommended Posts

Hej!

Går och funderar på att införskaffa mig en extern mikrofon till min videokamera. Har fått tippset här på voodoofilm om en Röde NT-3 men jag fick nyligen klart för mig att den inte spelar in i stereo. Vad skall man satsa på? Är det viktigt med stereomic eller spelar det mindre roll? Mono låter

så "b-igt" tycker jag!

Tacksam för alla svar.

Vänligen Anders

Det beror ju på vad du skall ta upp för ljud, men det man vanligtvis använder den externa mic'en till är ju att ta upp dialog. Och där är jag övertygad om att även proffsen använder mono-micar. Det innebär ju inte att ljudspåret på din film i slutänden blir mono. Stereo-panning av dialogen görs ju vid mixningen och ambience-ljud och annat läggs på.

Så vitt jag förstått det är det i princip bara svårare att få till något bra resultat med en stereomic.

Man tar aldrig upp dialog i stereo, inte på inspelnings plats iaf. Och du pannar nästan aldrig dialogen i mixen heller. Prova att kör ny storfilm i hemmabion hemma med 5.1 ljud, koppla ur centern och se hur mycket ni får kvar av filmen. All dialog och tramp och även mycket effekter ligger i center. Atmosfärer och rum/reverb ligger ute i surrounden. En bra 5.1 mix är mer lik mono än stereo på ett sätt. Underskatta inte mono, du slipper mycket strul med det! Men detta betyder som sagt inte att du skall mixa i mono. Men tycker inte du skall se mono som B-igt :)

[citat=Luzer]Man tar aldrig upp dialog i stereo, inte på inspelnings plats iaf. Och du pannar nästan aldrig dialogen i mixen heller. Prova att kör ny storfilm i hemmabion hemma med 5.1 ljud, koppla ur centern och se hur mycket ni får kvar av filmen. All dialog och tramp och även mycket effekter ligger i center. Atmosfärer och rum/reverb ligger ute i surrounden. En bra 5.1 mix är mer lik mono än stereo på ett sätt. Underskatta inte mono, du slipper mycket strul med det! Men detta betyder som sagt inte att du skall mixa i mono. Men tycker inte du skall se mono som B-igt :)[/citat]

Vad hade vi nybörjare varit utan voodoofilm och alla er som vet det mesta!

Tack för svaren!