Jump to content

Problem med bilder/titlar i Premiere Pro

NME

Recommended Posts

Har haft problem med detta sedan en månad tillbaka, och har trots åtskilliga timmar av sökande i forum och dylikt inte funnit svar - däremot andra med samma problem.

När jag i APP 1.5 lägger till en stillbild eller titel ser den fin ut, som jag vill ha den. Efter rendering är den pixlig, ungefär som om upplösningen dragits ned till 60x60 eller liknande och nu förstoras tio gånger.

Jag har testat att lägga på filter med 0.0 i verkningsgrad men det gör bara lite skillnad, liksom att använda deinterlace och/eller flicker removal. Det är fortfarande för fult för att kunna användas.

Hade aldrig liknande problem i äldre Premiere-versioner.

Hoppas på hjälp!

Tack för svar!

Upplösning, samma som filmen.

Filter: brightness/contrast, motion, vadsomhelst. Det är ett vanligt tips att man ska använda filter utan effekt, men det verkar bara hjälpa vissa.

Renderar till DV AVI. Gör jag om den till MPG blir den faktiskt fin, men då förlorar jag ju samtidigt en del i kvalitet när det gäller resten av materialet.

Du kan ha fått fel på dina codecs, det fick jag första gången jag installerade PPro 1.0. Mitt tips är att testa att ominstallera programmet eller att uppdatera dina codecs.

Det finns en möjlighet att komma tillrätta med problemet genom att ominstallera Windows Media Player 10, för det kan också vara dina codecs där som är felaktiga.

[citat=NME]Upplösning, samma som filmen.[/citat]

Använder du Scale för att förstora bilderna någongång? Att förstora en bild med upplösningen 720x576 i ett PAL-project ger garanterat pixliga bilder, beroende på hur mycket man förstorar dom.

[citat=NME]Filter: brightness/contrast, motion, vadsomhelst. Det är ett vanligt tips att man ska använda filter utan effekt, men det verkar bara hjälpa vissa.[/citat]

Med brightness/contrast, motion eller vadsomhelst lyckas man sämre med. Prova med Gaussian Blur och sätt värdet på 0.1 eller 1.0. Det tipset hjälper iofs inte när bilderna blir pixliga, vad jag hört hittils iaf, men prova för säkerhets skull. Man förlorar ju inget på att prova. :)

När det gäller titlar och DV, kolla in här: Great tiltles with the DV codec

[citat=NME]Renderar till DV AVI. Gör jag om den till MPG blir den faktiskt fin, men då förlorar jag ju samtidigt en del i kvalitet när det gäller resten av materialet.[/citat]

När du exporterar till Microsoft DV AVI via File > Export > Movie skall du klicka på Settings och klicka på Video i rutan Export Movie Settings och bocka av rutan Recompress. Då kompirmeras inte avi-filen vilket ger bättre resultat.

EDIT: Jag skrev fel och ändrade Radial Blur till Gaussian Blur. Radial Blur blir inte så bra... *hum*