Gate13 Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Okej jag vet att det finns liknade trådar, men hur som helst. Jag undrar om man spelar in med 16 mm, vilket är det bästa sättet att fånga ljud till ens film? Berätta gärna allt ni vet genom erfarenheter. Tack på förhand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 [citat=Diktator]Okej jag vet att det finns liknade trådar, men hur som helst. Jag undrar om man spelar in med 16 mm, vilket är det bästa sättet att fånga ljud till ens film? Berätta gärna allt ni vet genom erfarenheter. Tack på förhand[/citat] Kan inget om äldre kameror, men mitt tip är att du köper en DV kamera... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gate13 Posted July 21, 2005 Author Share Posted July 21, 2005 Skippa DV nu för en stund, håll di till 16 mm som jag från början ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Vad är 16mm kameror för något. Analoga, HI8, super 8 eller vad överhuvud taget är det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 He he förlåt mig Black star, men jag kunde inte motstå :) Till egentliga frågan då, har jag inte svarat på detta ganska nyss..behövde inte ens använda sökfunktionen ;) http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4765 [citat=Black Star]Vad är 16mm kameror för något. Analoga, HI8, super 8 eller vad överhuvud taget är det?[/citat] Edit: Ditt första svar klingar bäst :) Det är just vad det är, filmkamera, och inte videokamera. Spelar in på riktig film och inte digitalt. 16mm filmas ofta numera på super 16mm där man har bredare bild men man har tagit bort platsen för ljudet så det kan man inte lägga på kameran. Nästa steg är att spela in på 35mm, det är det som visas på vanliga biografer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 Jag skulle kortfattat säga, att vad du än spelar in på så är extern lagringsmedia att föredra starkt! DAT & Fieldrecorders, en form av portabel hårddiskinspening, är att föredra, men vad du har för ekonomi & krav på kvalitet bestämmer vad du bör välja. Kopplar man upp sig mot kameran så försämrar man både sin egen & kameramannens rörlighet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts