Jump to content

Någon som kan hjälpa?

Gate13

Recommended Posts

Okej jag vet att det finns liknade trådar, men hur som helst.

Jag undrar om man spelar in med 16 mm, vilket är det bästa sättet att fånga ljud till ens film?

Berätta gärna allt ni vet genom erfarenheter.

Tack på förhand

[citat=Diktator]Okej jag vet att det finns liknade trådar, men hur som helst.

Jag undrar om man spelar in med 16 mm, vilket är det bästa sättet att fånga ljud till ens film?

Berätta gärna allt ni vet genom erfarenheter.

Tack på förhand[/citat]

Kan inget om äldre kameror, men mitt tip är att du köper en DV kamera...

He he förlåt mig Black star, men jag kunde inte motstå :) Till egentliga frågan då, har jag inte svarat på detta ganska nyss..behövde inte ens använda sökfunktionen ;) http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4765

[citat=Black Star]Vad är 16mm kameror för något. Analoga, HI8, super 8 eller vad överhuvud taget är det?[/citat]

Edit: Ditt första svar klingar bäst :) Det är just vad det är, filmkamera, och inte videokamera. Spelar in på riktig film och inte digitalt. 16mm filmas ofta numera på super 16mm där man har bredare bild men man har tagit bort platsen för ljudet så det kan man inte lägga på kameran. Nästa steg är att spela in på 35mm, det är det som visas på vanliga biografer.

Jag skulle kortfattat säga, att vad du än spelar in på så är extern lagringsmedia att föredra starkt!

DAT & Fieldrecorders, en form av portabel hårddiskinspening, är att föredra, men vad du har för ekonomi & krav på kvalitet bestämmer vad du bör välja.

Kopplar man upp sig mot kameran så försämrar man både sin egen & kameramannens rörlighet.