misth Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 (ny här, hej på er :) ) Ska så småningom skaffa mig en redigering hemma. Skulle vara kul att få lite inspiration och tips från er andra. Har ni mac eller PC, och isf windows eller kanske linux som operativsystem. Som en liten bi-fråga kan jag fråga om små lätta redigeringsprogram så länge. Jag har en jävligt kass dator (om jag skriver hur kass kommer jag bara få höra att det inte ens är nån ide att försöka klippa på den :p ) men iaf, nått program till 98... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Hej. Bra idé! alla borde ha möjligheten att kunna redigera hemma! =) Jag använder mig av PC, av den enkla anledningen att jag föredrar PC! Välj det du har mest vana med! OM du använder PC så är det windows XP Pro som gäller! (just nu) Tror inte det är någon idé att ge dig på att klydda med din gamla dator! Din dator måste klara av att importera en DV-ström, och det tror jag inte att din dator kommer stå pall för! Eller så funkar det?, men så tar allting åratal att göra i redigerings programmet! Tycker du Skall börja med: "Adobe Premiere Pro 1,5" eller liknande! eller varför inte Avid! istället för att börja med "små programmen", så tycker jag att du skall börja med ett bra program, och inte behöva lära dig massa små program! Premier är bra och ((Stabilt)), och du kan göra allt inom klippning! Avid Xpress PRO HD 5.1.6, använder jag mig av. Funkar bra! men även jag skulle behöva en bättre dator! Avid är super bra att kunna! men det är smak sak vilket program man tycker är lättast att arbeta i. Hoppas det går bra! Mvh/ Martin L Systemkraven på din dator för att köra Premier är: Intel® Pentium® III 800MHz processor (Pentium 4 3GHz recommended) Microsoft® Windows XP 256MB of RAM (1GB or more recommended) 800MB of available hard-disk space for installation Microsoft DirectX-compatible sound card (multichannel ASIO-compatible sound card for surround sound support recommended) CD-ROM drive, CD recorder (CD-R/-RW) required for CD creation DVD recorder (DVD-R/RW+R/RW) required for export to DVD 1,280x1,024 32-bit color video display adapter (OpenGL card recommended) For DV: OHCI-compatible IEEE 1394 interface and dedicated 7200rpm UDMA 66 IDE or SCSI hard disk For third-party capture cards: Adobe Premiere Pro certified capture card Internet or phone connection required for product activation 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornwahlsten Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Eftersom jag redigerat på både PC och Mac vet jag skillnaden. Om man inte tycker om Mac, går man till en PC-butik och talar om vad man vill ha (inte en dator, utan ett system som man kan redigera video med) och gör klart att man inte kommer att betala förrän ALLT fungerar. Jag har själv gjort så och det har fungerat bra. En PC som man redigerar med får givetvis inte kopplas in till Internet, såvida man inte är beredd att installera om mjukvaran. Om man köper en Mac finns allt man behäver förinstallerat och Mac är immun mot virus vilket är bra då man behöver programmuppdateringar via Internet. Generellt kan man säga att om man vill pyssla med dator och lära sig mer om hur en dator fungerar är PC ett gott val. Om man bara vill redigera utan avbrott är Mac det bästa alternativet. Linux har jag inte provat. Jo - det är en sak man måste tänka på. PC eller Mac - ju mer RAM destå bättre. Minst en 1 GB! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 jo låter som en saga! *ler* Men jag arbetar med Mac och Fcp i skolan varken jag vill det eller inte! men att det skulle funger felfritt utan uppehåll är ju rena skämtet! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornwahlsten Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 [citat=sound_front]jo låter som en saga! *ler* Men jag arbetar med Mac och Fcp i skolan varken jag vill det eller inte! men att det skulle funger felfritt utan uppehåll är ju rena skämtet! Mvh/ Martin L[/citat] Jag har oxå Fcp, men håller fortfarande på att lära mig det programmet. Det som jag påstår fungerat helt felfritt är iMovie HD, iTunes, iPhoto, GarageBand, Sound Track och iDVD. Något annat kan jag inte uttala mig om. Jag har bara redigerat sex filmer den här månaden och överfört dem på DVD. Jag skulle kunna skriva en bok om alla problem jag haft med redigering i PC, det brukade oftast braka ihop i slutet av produktionen. De som har goda erfarenheter av PC-redigering är välkomna att berätta! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Okey... Ja jag har bara arbetat med Fcp på mac så nått annat kan inte (jag) utala mig om! =) Men Premier Pro 1.5 är faktist det stabilaste jag någonsin använt! men även Avid Xpress Pro HD 5.1 funkar oxå mycket bra/stabilt! gämfört med Fcp. Men det bror mycket på vad för dator man sitter vid och så... Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornwahlsten Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 [citat=sound_front]Okey... .. funkar oxå mycket bra/stabilt! gämfört med Fcp. Men det bror mycket på vad för dator man sitter vid och så... Mvh/ Martin L[/citat] Jag började redigera för många år sedan på PC med Ulead MediaStudio Pro. Jag är säker på att de problem jag hade ibland berodde på buggar i programmet, i andra fall på datorn, dvs hårdvaran var ganska "trång" på den tiden samt att Windows själv har ett slumpmässigt förfarande. De program som heter någonting med "Pro" skulle kunna tyda på att de är bättre än de som säljs till den breda massan. Dyrare är de i alla fall. Jag har även testat enlkare program på PC, t.ex. Pinnacle 8. Den hade många buggar men var ändå inte gratis. iMovie HD, som medföljer Mac GRATIS tror jag passar de flesta nybörjare. Jag får väl upptäcka med tiden hur Fcp uppför sig, hittils har den fungerat bra för mig. Vad beträffar stabilitet är OS-X stabilare än varje Windows! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
misth Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 jag har fått för mig att det inte behövs lika mkt processor till en mac som till en pc, är det helt feluppfattat..? Sen handlade frågan mest om vad ni hade för utrustning, så kom igen och skryt/lägg upp bilder/vara så tekniskt invecklade ni bara kan ;) Av de program jag använt ligger absolut avid i topp, ska nog därför prova på avid free senare, när jag har en dator som klarar av xp. En lärare sa till mig en gång at de som snöat in på avid är de mest enkelspåriga redigerarna, ett de hade svårt att lära sig något annat progam :) (han var en stor mac-entuist) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Hehe (De din lärare sa) ja kanske stämmer! men vill man arbeta med film (klippa) så måste man behärska Avid! sen om man hällre (vill) klippa i något annat så é det upp till en själv! Jag tycker det är jätte skönt att kunna behärska både Avid, Premier och Fcp! även om jag inte gillade Avid och (mac) innan så kan jag säga att jag kan klippa film i dom alla. Angående min dator så är det inte mycket att skryta om! Jag äger just nu en (PC) AMD 2400+ XP, 768DDR1-RAM, Hårddiskar 40+60+120+30-extern, 2st 17” CRT 1st, 14” TV, 24-bit ljud + Cambridge högtalare (2+1) & en liten shuttle Xpress. Så fick jag babblat om de... Ska ordna en ny dator men det blir anpassat efter HDV och kommer bli efter jag slutat min utbildning på filmlinjen! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornwahlsten Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 [citat=misth]Sen handlade frågan mest om vad ni hade för utrustning, så kom igen och skryt/lägg upp bilder/vara så tekniskt invecklade ni bara kan ;) [/citat] Jag gjorde en test att redigera på en eMac för ett år sedanmed det medföljande programmet iMovie. Testade en "voicover". Sånt kräver kraft. Med 1 GHz processor och 128 MB RAM bör det bli problem. När minnet utökades till 256 MB gick det bra. Så bra att jag köpte en 20" iMac 1.8GHz och 1.25 GB RAM. Det har jag inte ångrat. Funderade på Mac mini, det är en billigare variant. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts