Jump to content

Med VAD och HUR spelar man in ljudet till filmen?

Zhyron

Recommended Posts

När man spelar in med film (16mm) hur ska man spela in ljudet?

Jag tror att det ska spelas in separat på en annan maskin samtidigt som man filmar.

Men vad är det för maskin man spelar in på? Vad ska man skaffa/hyra?

Hur går det till? Hur lägger man det till filmen sen?

Är det nått som de som framkallar ska lägga på filmen eller vad?

Spelar du in på vanlig 16mm så finns det plats för ljud bredvid filmen. Men numera filmar man ju oftast på Super 16 (eftersom det ofta inte är i 4:3) och då finns ingen plats för ljudet. Då spelar man in ljudet på antingen Dat, eller någon hårddisk historia. Här är några av de vanligaste manickerna.

Fostex Pd-4 : DAT, 2 kanaler, 16bit, 48khz med tidskod, 3 kanaler in och 2 ut, dålig möjlighet att skicka ljud till regi / skripta. Men går med lite egna splitar etc. Du kan heller ej välja vad du lyssnar på, utan lyssnar alltid i stereo, väldigt irriterande oftast.

Fostex Pd-6 : Uppföljaren till pd-4´an, spelar in på 8cm dvd ram skivor, 6 kanaler, 24bit, 48khz, högre upplösning om du inte spelar in på 6 kanaler utan väljer färre. Mycket bättre lyssningsmöjligheter. Mycket bättre limiter som jobbar bra, och eftersom du har högre bitupplössning så har du mycket mer headroom. Bekväm pryl att spela in på.

Aaton Cantar : Hårddisk bandare som jag ej jobbat med, tål väder och vind ordentligt.

Sedan har även sound devices en hårddisk historia, vet dock inte hur bra den funkar självständigt, ofta vill du kanske ha en mixer till.

Men hyr du inte inte ljudtekniker så är det meningslöst att lägga pengar å att hyra in nån dyr hårddisk pryl, då är det smidigaste alternativet vanlig hederlig dat. Och då är Pd-4´an att rekomendera. Kostar runt 800kr/dag skulle jag tro att hyra.

Hur du "lägger ljudet på filmen sen"...

Det är ju det du använder klappan till, när du slår ihop klappan får du i bild tydligt när ljudet från klappan låter. Och den punkten synkar du på.

Dvs du ringar tagningar på plats, skickar film till framkallning för de tagningar du vill ha (oftast de ringade...) begär tex att få en klippkopa på beta eller dv eller nåt. Loggar in denna och tar in ljudet från daten (oftast digitalt så förlorar du nada i kvalite). Sen kommer det roliga jobbet att synka scen för scen och sedan börjar du klippa.

Vill du sen bara ha allt digitalt så stannar processen här...

Vill du däremot ha filmen på 16/35mm...

När detta är klart så skickar du upp den färdiga klippningen till labbet igen, + ljudet som har lagts separat oftast i ljudläggning. Labbet ljussätter å har sig (den här delen är jag dålig på) om du vill göra det, och framställer så många kopior du vill ha. Och skall det visas på nån stor biograf kanske du måste blåsa upp filmen till 35mm. Ljudet lägst på när man framställer dessa kopior. Du har en tidkod som både klipparen och ljudläggaren har så man jobbar efter samma klocka. Som livlina har man även synkpip ett par sekunder innan första bild på alla akter. Det består av exakt en ruta bild och ljudbipp som ligger på samma ruta, så man kan synka upp mot om nåt skiter sig med tidkoden.

Ljudet tror jag sen ligger optiskt (digitalt väl?)bredvid filmen på tex en 35mm.

wow, det var mer info än jag räknar med, tack så mycket.

Har lite fler frågor.

Varför pd-4 istället för pd-6an?

Pågrund av hyrpris eller blir kvaliteten bättre med 4an?

Om man använder pd-6an och bränner på skivor skulle man inte då kunna lägga till det i premiere, vilket gör det hela lite enklare.

Eller ska man lägga det på DAT och få det digitaliserat?

Vad låter bäst, är mest intresserad i kvaliteten

Pd-6an kostar väl typ 2000 om dan att hyra, den är dyrare typ. Och som jag skrev tar du inte in en ljudtekniker som vet hur man tar ljud på plats och kan pd6´an så är det meningslöst att hyra in den eller någon annan dyrare utrustning. Skulle vara ungefär som om jag hyrde in en Imax kamera och skulle plåta en kortfilm fast jag har aldrig ens plåtat något med större än pd-150. Pd-6an låter bättre, men jag tror inte du hör någon skillnad (no offense..) Men som sagt, största skillnaden ligger i vem som tar ljudet och hur envis denna är :)

Men känner du att du måste ha mer än 2 kanaler, om det är många scener med mycket folk och du har massa myggor, gömda mikar och 2 bommar kanske så kan det ju vara bra med fler kanaler. Men man har gjort långfilmer med pd-4an förut och det har låtit bra så börja i rätt ände.

Och du får det digitaliserat om du kör på dat också, dat = digital audio tape, men du har som sagt lite sämre kvalite, men som sagt...du måste A-B testa för att höra direkt skillnad. Kan man spela in med 24bitar istället för 16 så är det en bonus. Du får absolut inte dålig kvalite med pd-4 an, den är mycket bättre än dom flesta andra bandare.

Och varför skulle det bli enklare med att ljudlägga i premiere? Eller fattar jag inte fråga igen. Du klipper ju med samma ljud som om du hade lagt ljudet på kameran. Enda skillnaden är att du har lite fler möjligheter att ta in ljudet på om du använder pd-6an jämfört med pd-4´an. Pd-6an har firewire utgång tex och jag tror tom du kan ta ut dvdram skivorna och köra dom i en vanlig dvd läsare, men är inte säker. Men skall du göra allt själv ställer det till mer än vad det löser tror jag. Bättre att lägga det på dat och sedan ta in ljudet digital, då kör du ju i realtid men det måste du ju göra med bilden också (tar ju tom ännu längre tid, du kan ju logga in ljudet när filmen är på labbet tex).

Ja du kan koppla pd-4an till datorn via line in på ljudkortet, men då för du över materialet analogt. Och eftersom det redan ligger digitalt på bandet så är det bästa sättet att föra över ljudet på digitalt så slipper du två onödiga A/D omvandlingar. Dvs datens Digitalt -> analogt -> genom sladden -> datorns analogt -> digitalt och lagring.

Har du ett hyfsat ljudkort så finns det en digital ingång (Spdif), du kan även föra över det med proffsvarianten AES/EBU men det är inte nödvändigt.

Har du bara möjlighet att föra över analogt så använd så korta kablar som möjligt, och använd en adapter från xlr -> rca där pinne 1 och 3 INTE är ihopkopplade. Så är chansen större att slippa störningar. Använd inte kablar längre än ett par meter heller.

Klart du kan lämna in det och få det inloggat. Men själv tycker jag det är en väldigt onödig kostnad om man ändå har tid att ta in materialet själv. Men det är klart, skall du hyra in någon som loggar in bilden åt dig så är det ju lika bra att låta denna logga in allt så kan du koncentrera dig på klippningen.

• 3 weeks later...

Imx J3 är väl en videobandare som tar nån form av "imx-band", meningslöst att ta in ljud på en sån...

Det är ju inte formatet du spelar in på som spelar mest roll, och dat har väldigt bra ljud. Om du spelar in på dat och får dåligt ljud så beror det antagligen på att du spelar in fel ;) Eller att du har väldigt dåliga mikar eller preampar, men sååå dåliga är nästan svåra att hitta. Då är det värre med miljöer etc där det är svårt att få tyst. Men har du en hyfsad kamera så blir det ju billigast att lägga ljudet på kameran.

Datbandare finns att hyra på dom flesta filmuthyrningsställen, Fostex Pd-4 är väl den vanligaste som dom flesta har. Om du kan och vill lägga ljudet på kameran så kan du ju alltid hyra in en mixer istället, blir snäppet billigare.