theWheeler Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Hejsan! Sitter och editerar i Adobe Premiere Elements 1.0, är ny i Premiere. Tyvärr får jag ingen kläm på hur man ska fade:a in och ut till- och från ett klipp vad beträffar ljudspår... Jag har testat Cross Dissolve och Dip to Black för övergång vid videospåret men det blir ingen övergång för klippets ljudspår även om jag provar olika ljudövergångar, vid övergången är ljudstyrkan den samma precis som vid utan effekter eller övergångar. Jag har dessutom separerat videospåret och ljudspåret från varandra (inklippsspår) då det har använts två kamereror som har filmat samma sak fast från olika vinklar och synkroniserar båda filmspåren med varandra och kommer att göra inklipp med närbilder över videospåret (layover) som går som huvudspår. I början av filmen vill man ju ha en snygg uppfading både bild-och ljudmässigt. Har försökt att hitta i manualen men har inte hittat nått vettigt svar... Till sist, finns det fler bild-och ljudövergångar som man kan ladda ner gratis med tanke på att man kan lägga till fler effekter än de som kom med själva programmet? Kan ni tipsa var man kan finna dessa isåfall... Tacksam för hjälp! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Jag har iofs aldrig jobbat i Premiere Elements, men prova att trycka på F1 och i hjälpen som kommer upp söka på Cross-fading or fading out audio eller audio transitions så hittar du nog vad du söker. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theWheeler Posted July 13, 2005 Author Share Posted July 13, 2005 Har löst problemet! Det är inte alltid att man märker med markören när man drar effekten från effektfönstret till timeline, speciellt om man drar effekten över video-eller ljudklippet. Man ser om man placerar den i början vid ett klipp eller i slutet av föregående klipp - se bara till att man har timeline inzoomat vilket gör det lättare att upptäcka var effekten kommer att placeras i timeline. Har du zoomat ut mycket kan det vara svårt att se om effekten har placerats på rätt ställe. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts