Jump to content

Motionfiltret i Premiere

Danica

Recommended Posts

Varför kan jag inte använda motionfiltret på ett AVI-klipp utan att bakgrunden påverkas? Gör jag fel eller går det inte? Det funkar utmärkt med en stillbild,

men när jag har en AVI-fil filmad mot greenscren, och gör den bakgrunden transp. så påverkas den andra AVI-filen som skall funka som ny bakgrund när jag

lägger på motionfiltret på den förstnämda. HJÄLP.

Ulf

[citat=Danica]...så påverkas den andra AVI-filen som skall funka som ny bakgrund när jag lägger på motionfiltret på den förstnämda. HJÄLP.[/citat]

På vilket sätt påverkas den andra AVI-filen? Vilken version av Premiere är det?

[citat=Rogge][citat=Danica]...så påverkas den andra AVI-filen som skall funka som ny bakgrund när jag lägger på motionfiltret på den förstnämda. HJÄLP.[/citat]

På vilket sätt påverkas den andra AVI-filen? Vilken version av Premiere är det?[/citat]

DEn bakomliggande AVI-filen får exakt samma effekt som den jag aplicerade filtret på. Om jag flyttar ett animerat objekt diagonalt över bilden, så kommer

även bakgrunden att göra likadant. Detta fenomen uppstår inte om jag använder

en bild på ett lager med genoskinlig bakgrund från Photoshop.

Jag använder mig av Premiere 6.5.

Ulf

O.k!

Premiere 6.5 kan jag knappt någonting om, men om du först tar bort motion från klippet och sedan låser det spår där den andra AVI-filen ligger och efter det lägger på motion igen, vad händer då?

Dvs att låsa det spår du inte vill göra någon ändring på. Att låsa spår är ju effektivt många gånger.

[citat=Danica]Det måste gå på något sätt.[/citat]

Tråkigt att höra att det fortfarande strular.

Finns det ingen inställning i filtret som säger att motion skall påverka alla klipp eller bara påverka det klipp det är applicerat på?

Kasta in frågan på Adobe Premiere Forum så får du svar från användare av Premiere 6.5. :)