Gå till innehåll

Den magiska siffran - 8


yooonis

Recommended Posts

Hejsan!

 

Hoppas ingen tar illa upp att jag nu tänker fråga om det som redan står så mycket om i alla dessa trådar i detta forum om: super 8. Anledningen till att jag ändå väljer att skriva en fråga istället för att läsa mer på http://www.onsuper8.org eller läser alla trådar här är att jag mest redan gjort det (och fått lite huvudvärk på köpet).

 

Så jag är en newbie som har lust att filma lite super 8. Mina frågor om super 8 är om:

 

1. Film?

 

2. Ljud?

 

3. Märke?

 

4. Batteri?

 

__________

 

1: Film?

Det är k 40 som gäller alltså men hur länge håller en "filmrulle" och hur många meter är en "film"? Finns det olika sorts k 40 eller är det bara en enda sort som gäller? Om man spelar in med 24 fps hur länge håller filmen då?

 

2: Ljud?

Jag har läst att det är ingen idé att filma in ljudet direkt in i kameran eller separat heller för att den väsnas så mycket och för att det blir "osynk" med bilden. Går det verkligen inte att filma ljudet separat med låt säg MD med speciell mic och få bort "väsnandet" från super 8an? Och om man spelar in film i 24 fps så borde det väl inte bli osynk med ljudet?

 

Är det inte så för övrigt att det finns mycket manuella inställningar till ljudet i kameran så det borde väl bli bra att spela direkt in? (Jag tänker på kameran av modell "Canon 814 XL-S")

 

3: Märke?

Är det brutalt stor skillnad på märken? Vilka är bäst och vilka är sämst?

 

4: Batteri?

Jag har läst om att kamerorna behöver "vevas upp" då o då för att inte tappa hastighet. Är det så även med dem nyare super 8 kamerorna? Hur ofta behöver man veva?

 

Det var i princip det mesta jag ville fråga om...

 

Tack på förhand!

 

Mvh Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yooonis]1: Film?

Det är k 40 som gäller alltså men hur länge håller en "filmrulle" och hur många meter är en "film"? Finns det olika sorts k 40 eller är det bara en enda sort som gäller? Om man spelar in med 24 fps hur länge håller filmen då? [/citat]

en rulle är 15 meter. den räcker 2.5 minuter om du kör 24 fps. k40 är en sort men det finns många sorter som alla har sina kvaliteter. snart finns inte k40 längre och då är det "e64" som kommer att "gälla".

 

%2$s skrev:
2: Ljud?

Jag har läst att det är ingen idé att filma in ljudet direkt in i kameran eller separat heller för att den väsnas så mycket och för att det blir "osynk" med bilden. Går det verkligen inte att filma ljudet separat med låt säg MD med speciell mic och få bort "väsnandet" från super 8an? Och om man spelar in film i 24 fps så borde det väl inte bli osynk med ljudet?

det är inte bara inte någon idé att spela in i kameran. det går helt enkelt inte. :-) angående väsen så beror det på vilken kamera du har, om du är ute eller inne, och hur långt bort micen är. rent generellt kan man dock säga att det inte går att bli av med kameraljudet. ang sync så hade du haft rätt om kameran verkligen gått med 24 fps, men det gör den inte. om du har tur kanske den går rätt konstant på typ 23.743 men den kanske också varierar som den vill mellan 23 och 25.

 

%2$s skrev:
Är det inte så för övrigt att det finns mycket manuella inställningar till ljudet i kameran så det borde väl bli bra att spela direkt in? (Jag tänker på kameran av modell "Canon 814 XL-S")

jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna hjälpa, men det spelar ingen roll för det finns inte ljudfilm längre så det spåret kan du glömma.

 

%2$s skrev:
3: Märke?

Är det brutalt stor skillnad på märken? Vilka är bäst och vilka är sämst?

det är lika stor skillnad som mellan en porsche och en, tja, nygräddad rabarberpaj kanske? inte bara på märken utan också modeller. canon 814/1014 och olika beaulieu är de enda bra jag använt men det finns andra också.

 

%2$s skrev:
4: Batteri?

Jag har läst om att kamerorna behöver "vevas upp" då o då för att inte tappa hastighet. Är det så även med dem nyare super 8 kamerorna? Hur ofta behöver man veva?

batteridrivna kameror behöver du inte veva. men de som har vev behöver du dra upp var 30:e sekund ungefär. annars stannar de helt, vilket iofs är en extrem form av att tappa hastighet antar jag. ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...