David Nilsson Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Hej, Jag har stött på ofantligt mycket problem med Premiere Pro 1.5. Jag har blivit ansvarig för att fixa ihop en film från min brors svensexa som ska visas på bröllopet och jag börjar bli tokig nu... Jag har till att börja med dragit in filmerna från kameran i DivX-format (DivX YV12) står det om man kollar egenskaper på filmerna, detta gjorde jag med VirtualDub. Det var förstås innan jag insåg att det självklart inte går att importera DivX till premiere pro 1.5. Efter det har jag provat att göra om de filmerna till helt sjukt många olika format, men inget tycks fungera, och de få som fungerar får antingen dålig sync mellan ljud och bild eller så blir de på tok för stora (då menar jag alltså ca. 20gb/timme). Kan även tillägga att jag har provat på att gå tillbaka till Premiere 6.5 men har haft samma problem där, har även provat både Ulead och Pinnacles lösningar, men de är jag inte nöjd med. Kan någon här hjälpa mig med att nämna ett bra codec som jag kan göra om filmerna till som sedan också fungerar i Premire Pro? Oerhört tacksam för snabba svar, det är inte så lång tid kvar till bröllopet :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 [citat=David Nilsson]Jag har till att börja med dragit in filmerna från kameran...[/citat] Det enklaste och det som tar minst tid samt ger dig minst strul är ju att fånga om allt igen och ta in det som DV efterssom Premiere Pro hanterar det formatet utan problem. Då är problemet löst och du slipper konvertera det du redan fångat och därmed förlora kvalitet. Har du redan börjat redigera eller spelat över bandet så är det ju inte lika lätt. En timme DV är lite drygt 13Gb. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Nilsson Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Tack för ditt svar, Då är bara frågan: Hur fångar jag i DV-format? Har försökt leta lite, men har faktiskt inte lyckats hitta något ännu. Det kan tilläggas att jag har en Sony Handycam DCR-HC20E som använder sig av bandlösning, hittils har jag bara provat att fånga videon via VirtualDub, och där har jag som sagt inte hittat något alternativ för DV. EDIT: Om jag tar "Capture" i Premiere står det "Capture device offline" i fönstret som kommer upp, och i listan för att ändra Capture format finns enbart "DV/IEEE1394 Capture", om jag inte har helt fel så är IEEE1394 Firewire, och jag använder för närvarande en USB-anslutning till kameran om det spelar någon roll. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 [citat=David Nilsson]Det kan tilläggas att jag har en Sony Handycam DCR-HC20E som använder sig av bandlösning, hittils har jag bara provat att fånga videon via VirtualDub, och där har jag som sagt inte hittat något alternativ för DV.[/citat] Premiere Pro fångar via firewire som din kamera har. Mao så skall du fånga filmen via firewire direkt i Premiere Pro. EDIT: Att fånga i Premiere Pro via USB går inte, så det är firewire som gäller. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Nilsson Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Tack för din hjälp Rogge, synd som fan bara att man inte har en firewire-kabel då, men det är väl något man får inhandla snabbt då :) EDIT: Underbart, jag rev ut halva garderoben och hittade en kabel, kunde väl ge mig tusan på att jag hade en någonstans, nu fungerar det utmärkt att fånga i premiere :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 [citat=David Nilsson]...nu fungerar det utmärkt att fånga i premiere :)[/citat] Härligt att höra! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts