Jump to content

Ljudupptaging på livespelning

filmlabbet

Recommended Posts

Hej

Behöver lite tips och hjälp.

Jag ska filma ett band som har en spelning nu i augusti.

Hur ska jag ta upp ljudet på bästa sätt?

Ska jag koppla tex en minidisc till mixerbordet och ta upp ljudet där om inte minidisc vaddå?

Tacksam för många och bra tips

Fredrik

Ta hellre in ljudet på kameran, då får du det okomprimerat. Var noga med att köra 16/48 bara. Md komprimerar ju så du förlorar lite kvalite på det. Och med lite tur kan man få en riktigt bra mix från mixerbordet men lyssna noga på den innan du kopplar in kablarna i kameran. När man kör live och speciellt på små ställen så låter inte alltid bara mixen bra eftersom det är så mycket direktljud från scenen man tar hänsyn till. Generellt sett så är det så att de instrument som låter minst direkt från scenen låter mest i mixen, medans elbas tex lägger man ibland inte ut i mixen alls just för det läcker så mycket från scen.

Det som är ännu bättre är om du kan få två helt egna tappningar från mixern, om ljudteknikern har några auxar över så kolla om han kan göra en snabb ok mix som inte går ut i PA´a utan bara in i din kamera, då kan du lägga nivåerna precis som du vill. Var noga med mixen dock för du kan ju inte ställa om nivåerna i efterhand.

Något som är ännu bättre är ju att tappa varje kanal för sig, eller i grupper och spela in på flera kanaler, men då blir det genast en dyrare historia. Men då kan man ju mixa som man vill i efterhand.

När det gäller kablar och adaptrar så beror det på vad det är för typ av ingångar du har till kameran och vad det är för typ av utgångar på mixerbordet. Om du tex har ministereotele in på kameran och det är (obalanserat) monotele ut från mixerbordet så kan du ta en vanlig "minitele -> 2 x rca"-kabel: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/321372_X_2004-06-30_111413.jpg

Och sedan koppla på två "rca hona -> tele hane" adaptrar: http://www.hifikit.se/prod_bilder/tele_rca.jpg

Var dock noga med att då är det obalanserat så du bör inte ha en alltför lång kabel, speciellt inte om det är massa strömkablar å grejer då får du lätt störningar. Antagligen har du inte balanserat in i kameran så du måste köra obalanserat även om mixerbordet har balanserat ut.

En tappning är en "kanal" som man kan öppna för att ta ut ljud från mixern. Ett mixerbord har oftast ett antal olika aux-tappningar, där man på varje kanal kan välja att splitta signalen och skicka så mycket som man vill ha till ett annat ställe, och sedan ta ut denna signalen från mixern. Då kan man göra en egen mix och inte behöva vara beroende av det som publiken lyssnar på. Men som sagt, om det som går ut i PA´t låter bra så kan man ju ta den signalen.

Kan rekomendera mindisken om du inte kan låsa ljudet på kameran, då kommer det bara att pumpa. Som jämförelse har jag kopplat en seinhessermikrofon K6M66 på min kamera och sedan på min minidisk. Jag kom fram till att jag kör hellre den inbygda mikrofonen i kameran än den externa micen. Då kör jag minidiscen när jag använder externa micen.

Nej har inte några möjligheter till att justera ljudet manuellt på kameran

Det hjälper inte att man får en bra signal ut från mixerordet in i kameran?

Vad jag f;rst[r rekkomenderar ni dåminidisc

Då är frågan vilken minidisk, Ska man sattsa på en HiMD när man ändå ska köpa en eller är någon anna att rekommendera,

Vad ska jag tänka på när jag köper minidisc

Fredrik

Risken är att ljudet pumpar i volym om du låter kameran hela tiden sätta ljudnivån, då skiftar ju nivån så du tappar dynamik i ljudet. Så det är ej att rekomendera. Klart att ju bättre mix du får från bordet desto bättre låter det ju, men ljudet riskerar att pumpa i vilketfall. Det kan bli väldigt bra, dels beroende på hur de spelar men mest beroende på hur autocompressorn funkar i din kamera. Jag har jobbat endel med Dvc-Pro kamerorna, är väl Panasonic eller nåt annat märke, och den autocompressorn på ljudet jobbar överaskande bra, men det är ju en av de större och dyrare dv kamerorna.

Jag har själv aldrig jobbat med Md men det är ju ett ganska billigt alternativ. Och det låter ju väldigt bra med den / de (?) nya HighMd som kommit som de skriver att man kan spela in helt okomprimerat, jag vet dock att Christian här på forumet menar att det likförbannat är komprimerat, fast kanske inte lika mycket. Men jag har inte läst på någonting om Md så jag ska inte uttala mig för mycket :)

Jag tror dock att du inte kommer höra någon större skillnad, absolut inte om du spelar in med högsta kvalite på HighMd.