Andreas b Postad 2 juli 2005 Postad 2 juli 2005 Hur kan man ändra sin röst så att den låter som en robot i datorn? Kan man göra det i sitt ljudkort genom att lägga på ett filter som ändrar frekvens/pitch/flanger osv eller hur gör man =) ? 0 Citera
Luzer Postad 2 juli 2005 Postad 2 juli 2005 Man kan ju börja med att prova nån flanger / phaser effekt och se om man hittar nån kul inställning. Att bara Eq´a fram en robotröst går nog inte. Inte om du tänker att du vill ha den metallisk som jag tolkar det som. Man kan också prova med nån vocooder att blanda upp ljudet med nåt annat skumt. Eller nåt reverb där man kör en plåt, tar bort alla direktljud och bara kört nån kort efterklang kan funka. 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 juli 2005 Postad 3 juli 2005 Jag skulle först & främst säga att du måste klura på vad för karaktär roboten ifråga är. Om talsystemet är riktigt bra utformat med perfekt intonation & reaktion så räcker det väl att bara EQ:a bort lågbasen under, säg, 150Hz, diskanten över ungefär 8KHz, & höja nån kul frekvens i mellanregistret beronde på vad du är ute efter. Alla frekvenser jag nu räknat upp är givetvis bara exempel & går absolut att användas hur du vill :-) Annars är min personliga favorit för robotar att helt enkelt använda en halvtaskig talsyntes! Mer robot än så blir det inte....om det ska vara en realistisk robot :-) Sen kommer vi då till helt vanliga filmrobotar av fantasy-typ. Lek fritt, olika förslag på effekt-processorer är Vocoder, Ring Mod, Matrix Mod (matris-modulering, har inget med filmerna att göra ;) ), granu, flanger/chorus/phaser, Additive-mod, & en hel jävla hög specialare man verkligen måste leta efter för att dom är helt unika! Det viktiga är inte på något sätt vilken effekt eller algoritm du väljer, det är varför du väljer just den konfiguration du väljer & vad du vill uppnå. Grunden för allt är att veta vad man gör, men vill du ha en snabb effekt som tveklöst låter robot enligt vem som helst så är det rakt av vocoder du bör lära dig & använda! Just ja, det svåra är inte att som nybörjare göra en sån effekt, det svåra ligger i att göra den övertygande mot den övriga ljudbilden, speciellt eftersom amatörer (som i ICKE YRKESFOLK, INTE som fåntratt utan koll) i regel använder ett spår för allt från dialog till foley, walla & ambiance. Det är en liten utmaning, men tro mig, det är det värt :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.