miss piggy Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Hej! Hur ställer man in backfokus? (Beta Sp). Rubbas backfokus alltid då man byter objektiv? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Vilken kamera modell har du? Beta SP säger inte så mycket! Kolla manualen! Men det brukar finnas en ratt vid objektiv fästet som är "låst", låsupp och ställin efter behov, kolla i sökaren så du får exakt fokus. Så funkar de på äldre Panasonic kameror ellefall! Ser du inget fel på fokusen så behöver du ju inte göra nått! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Sorry. Glömde visst nämna att jag hyr olika modeller. Bland annat en SONY 400A Har alltså ingen manual till dem. Vid nått tillfälle har backfokus hamnat hel-fel vilker resulterar i ingen skärpa någonstans, typ... Iaf inte vid vida bilder... och då är det inte kul att stå där som ett fån... Jag vet att man ska lätta på "skruven" men sedan är det ju inte bara och ställa in skärpan efter behöv som du skriver? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Ops, råkade skicka iväg inlägget innan det var klart... =) Min fråga är alltså exakt HUR man ställer in skärpan på backfokus . Tycker att det kan vara lite lurigt att se i sökaren om det är exakt skärpa vid vida bilder... Har blivit lite nojjig efter att kommit hem med lite småluddiga bilder en gång... När man zoomar in kan man ju använda en "skärpe stjärna" till att ställa backfokus på, men sen då? Får man lite på ögat då man zoomar ut igen för att ställa backfokus även där??? Eller räcker det med att ställa skäppan vid inzoom?..... Låter jag flummig och korkad...? =) Det har funnits en "manual" för hur man ställer in Backfocus här på Voodoofilm, men det går dessvärre inte att hitta den sidan nu...? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onathan Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 http://www.voodoofilm.org/artikel/backfokus.aspx Kan också vara bra att ha en "BackFocus Test Pattern" http://www.dsclabs.com/camalign_patterns.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Tack för det! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 Nu har jag koll på Backfokus iaf... Men... Vad kan felet vara då jag ställt backfokus riktigt, men ändå får oskärpa bilder vid utzoomat? Bilden blir "luddig" (likt hur bilden blir när backfokus är fel inställd...) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Kolla så att inte backfocusringen är sprucken. Då slirar den rätt snabbt och visar fel focus. Har själv råkat ut för det efter att man ställt backfocus och sedan spännt ringen för hårt så det blev en spricka i den. I värsta fall har objektivet råkat ut för en stöt och någon av delarna inuti glidigt ur sitt spår. http://www.la-vision.se 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts