Jump to content

subtitles i Encore (importera)

Recommended Posts

Hjälp..

Här sitter jag med Encore DVD 1.5 (Lånade av kompisen) och ska importera subtitrar till filmen. Först använde jag subtitrana i BSPlayer och då var de i frame uppdelning. Vad jag förstod var att i Encore så ska de vara i tid istället. Så jag satt en natt och skrev om frame till tid istället. Sparade i Unicode som man ska och startade Encore.

Men där j*vlades det igen. Encore vill inte hitta txt filen som den stödjer. Jag ser filen vid "alla filer" valet men då går det inte att importera.

Hur ska man färdigställa en extern subtitlar fil.. Hur ska den se ut

Jag skrev t ex

1 00:04:50:00 00:04:56:00 Hejsan, Dr Watson

Vissa säger att det ska inte finnas några nummer innan tidskoder, typ:

00:04:50:00 00:04:56:00 Hejsan, Dr Watson

Sen att man ska spara antingen Unicode eller UTF-8?

Jag har flera språkfiler som väntar på att bli infogade, måste klara den första så jag vet hur man går till väga.

Snabb hjälp uppskattas..

[citat=BelGarion Raptor]Jag ser filen vid "alla filer" valet men då går det inte att importera.[/citat]

Förmodligen därför att du gjort lite fel. Det skall sluta med en nolla på slutet, inte två. Här har du ett exempel jag skrev åt en annan medlem i forumet för ett tag sedan: http://www.voodoofilm.org/forum/showpost.php?p=19039&postcount=4

/Roger

[citat=Rogge] Förmodligen därför att du gjort lite fel. Det skall sluta med en nolla på slutet, inte två. Här har du ett exempel jag skrev åt en annan medlem i forumet för ett tag sedan: http://www.voodoofilm.org/forum/showpost.php?p=19039&postcount=4

/Roger[/citat]

Tack, jag har sökt tidigare trådar för problemet och när jag läste den ovan igen kom jag på att jag vist fick det fungera då med exemplet i tråden. När jag hade funderat en stund kom jag på felet med mina sub-filer. Jag hade försökt ladda in txt filer genom Asset menyn. txt filer importerar man genom att högerklicka på subtitle raden istället. O så fick jag äntligen subben till filmen. Lyckades även ändra färg på texten.

Sen kollade jag på de olika menylayers o så men blev inte klok på dem. Verkar som allting ska gå genom Photoshop. Knappar ska editeras där för att det inte ska stå Text på dem, att ändra, ta bort, lägga till knappar efter eget val likaså, finns olika textlayouts men hur jag ska kunna skriva egen text med dem fattar jag inte.

Inte nog med det så ska man även börja länka olika sidor med varandra. Jag ska ha en framsida, en special feature sida och sub sida med typ tio olika subs.

Det blir många timmar med Encore Help och Tutorial, verkar det som..

[citat=BelGarion Raptor]... O så fick jag äntligen subben till filmen. Lyckades även ändra färg på texten.[/citat]

Kul att du fick det att funka till slut! :)

[citat=BelGarion Raptor]...Knappar ska editeras där för att det inte ska stå Text på dem, att ändra, ta bort, lägga till knappar efter eget val likaså, finns olika textlayouts men hur jag ska kunna skriva egen text med dem fattar jag inte.[/citat]

Knappars text kan skrivas direkt i Encore. Använd Textverktyget för det. Du hittar det på Tools Palette (Window > Tools) eller genom att trycka på tangenten T för att få Textverktyget på en gång. Du kan även ta bort, ändra storlek, mm direkt i Encore utan problem.

Men visst, Photoshop CS är faktiskt mer eller mindre ett måste efterssom många saker är svårare och/eller omöjliga att göra med Encore utan Photoshop CS. Det fungerar iofs med äldre versioner men CS fungerar bäst med Encore 1.5. Men man klarar sig bra utan Photoshop men det underlättar många gånger att ha det. Kommandot Edit In Photoshop är guld värt, menyn "kastas" över till Photoshop medans man rullar tummarna. Man behöver inte ens starta Photoshop själv, det gör Encore. Och när menyn är editierad i Photoshop och sparad så uppdateras Encore automatiskt. Man behöver alltså inte importera eller sätta dit alla länkar i menyn igen. Är det bra eller är det bra? :)

[citat=BelGarion Raptor]Det blir många timmar med Encore Help och Tutorial, verkar det som..[/citat]

Om du är seriös och vill få ut det mesta av Encore finns det ett sätt där du lär dig allt: Total Training - Adobe® Encore™ DVD 1.5. Det kostar en del men är värt vartenda öre. Det finns billigare ex på e-Bay.

Här finns också en hel del nyttiga saker: Doogs Adobe Encore Tutorials

EDIT: Glömde visst, läs manualen! Tråkigt att göra, men du kommer att ha stor nytta av det, jag lovar. :)

/Roger

Tackar tackar

Ska sätta igång genast. Man lär sig bäst genom att prova sig fram. Det bästa är att jag har Photoshop på datorn. Brorsan har tydligen kopierat den även till min dator så no problemo där.

Jag själv har jobbat med Premiere och AE mest och lämnat Photoshop till hans axlar, men nu är det andra bullar..

och jag ska läsa manualen.. :))))