darko Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 jag har lite frågor rörande kvalite jag har satt ihop som en stillbildsfilm. förminskade bilderna till 640*480 innan jag förde in dom i premiere och började redigera. det ser ganska bra ut på en dataskärm. men nu undrar jag om det kommer bli mer pixligt om man visar det på en stor duk med projektor? eller kommer det återges mer eller mindre exakt? är det någon speciellt jag ska göra i premiere innan jag exporterar filmen, för att kunna försäkra mig om att kvaliten övernesstämmer någorlunda med vad min dataskärm visar. t ex går det att förminska bilderna i premiere än mindre... kommer det bli mindre pixligt då? 0 Quote
darko Posted May 25, 2005 Author Posted May 25, 2005 jag testade nyss att exportera... men innan jag gjorde det gick jag in på adobe media encoder... (har inte en aning om vad alla funktioner där betyder..men iaf) och så valde jag: "MPEG2-DVD preset: NTSC DV high quality 4mb vbr 2 pass" när jag sedan spelade upp filen med winamp eller windows media player. så blev kvaliten (på dataskärmen) jättebra, trots att filen inte blev större än typ 90 mb. men ljudet/musiken kom inte med... vad beror detta på? och: varför är min avi-fil på exakt samma film så mycket sämre i kvalite när jag tittar på den? trots att den filen ligger närmare 600mb. i kort: vad för inställning ska jag välja om jag vet att jag ska visa filmen på en tv/alt duk. vilket val kommer resultera i den bästa möjliga bildkvaliten jag kan få. 0 Quote
Recommended Posts