Gå till innehåll

ljudeffekt i Adobe Audition


erikis

Recommended Posts

Hej!

 

Jag försöker att få ett ljud att låta lite mer avlägset och skitigt. Ungefär som i Star Wars II när Obi-Wan Kenobi sänder ett hologram-meddelande från en avlägsen planet med svag sändning, för att ta ett exempel.

 

Jag använder mig av audition och premeire.

 

Jag efterlyser alltså effekter som man skulle kunna lägga på ljudet.

 

//Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Lek med Eqn, gör det mer likt telefon. Skär bas och diskant kraftigt och se hur mycket som du vill skita till det. Du kan även lägga på brus och knaster, knyt ihop allt med ytters lite reverb och komprimering kan man också prova. Men Eqn är det bästa och enklaste i ditt fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns grymt många olika sätt något kan vara avlägset, allt ifrån dålig degenererad radiomottagning till att faktiskt bara stå en bra bit bort.

Varje typ kräver fullständigt olika sättningar, med mycket annorlunda algoritmer, boxar & effekter i stora hela.

Vad är det mer exakt du vill göra?

Ska personen bara stå en bit bort så får du testa dig fram med reverb & EQ, vilket absolut räcker för just det.

Vill du å andra sidan göra en holografisk överföring som känns på gränsen till sändbart, så är det i stort sett omöjligt för någon att kunna ge ett exakt svar utan att samtidigt testa sig fram.

Däremot funkar det betydligt luddigare svaret: Lek utav bara helvete med allt som kan förstöra ljudet.

Vidare, för att ljudet ska kunna funka något vidare alls, så bör du tänka på vad det är för en överföring, hur den fungerar, & varför.

 

Finns alla möjliga effekter till datorer, men min erfarenhet säger att dom bara får den typen ljud att låta processade, stela & livlösa.

Det beror mycket på att den här typen ljud är extremt lynniga, opålitliga & tids-dynamiska. Något en dator inte kan bli även om den kan emulera det med varierande resultat.

För att uppnå en sån effekt (lyckat) så får du söka akustiskt & elektroniskt.

Dessutom, vad du än hittar på, tänk på i vilken ordning du arrangerar saker :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...