Gå till innehåll

Utbildning


RBJ

Recommended Posts

Hej! Är det någon här som har en utbildning inom film och allt det innebär? Eller någon erfarenhet av just utbildningar inom området?

Jag läser mycket blandat om just utbildningar inom filmbranschen och att det ibland kan vara "onödigt" fast med ett stort plus att man lär känna så mycket folk inom området.

Men om det finns någon här som har något att säga så gör gärna det här 🙂 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att det mestadels är filmproducent som man kanske skulle behöva utbildning i då det förekommer ekonomi och avtal i det yrket. Resten som regissör, manusförfattare, kamera, ljud och så vidare kan man ju lära sig själv genom att mixa och experimentera. YRGO har ju en distansutbildning för filmproducent, tror den utbildningen är skriven av SFStudios med flera. Men en utbildning för manus, regi kan ju ha något positivt som du säger det är att man lär känna andra och eventuellt börjar arbeta ihop med dem genom att skapa produktionsbolag efter utbildningen.

https://www.yrgo.se/utbildningar/producent-film-och-tv-drama/

 

EDIT: Sen finns det ju vissa som har utbildning från exempelvis de här finare skolorna Uniarts med flera då de har något teori att man skulle vara extra bra eller bättre än alla andra då man har gått en utbildning. Men det håller jag inte med om utan det är hur mycket man har hållit på med och hur mycket erfarenhet man har av just ljud, regi med mera sen innan som gäller enligt mig. Det finns många i filmbranschen som inte har utbildning också utan de lär upp sig från början när de väl får in foten på sin första produktion.

 

Det du kan göra är att kontakta olika produktionsbolag och fråga om de kan lära upp dig, då brukar det oftast börja med att man får servera fika och sen gå över typ till att sätta upp en kamera och sen en dag kanske du är kamera assistent och sen regissör. Dock är det viktigt att ha körkort B för personbil då för att arbeta på en produktion då alla måste köra saker och ting till inspelnignsplatsen då det oftast är tajt budget på dem här produktionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...