seapower Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Ska börja filma snart och har köpt en Canon XM2 för detta ändamål, jag vill ha den i widescreen format och i min kamera finns det ett anamorfisk läge. Frågan är om det finns några nackdelar eller om det finns något man ska tänka på när man spelar in filmen i det anamorfiska läget? Tacksam för svar. 0 Quote
wääuu Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Om det är "äkta" anamorfiskt d.v.s att din kamera har en anamorfisk lins som trycker ihop bilden optiskt eller en "extra lång" bildplatta så använd det helt klart! är det bara digital efterbehandling som trycker ihop bilden så är det onödigt då kan man lika gärna använda en 16:9 efekt som finns i många kameror som lägger till 2 svarta band i över och underkant det är bättre att göra det i kameran tycker jag eller om man nu vill lägga lill dessa i efterhand så kan man tejpa för skärmen med tejp så att man ser vad som försvinner sen. Edit: jag fixade till lite felstavningar ifall det är nödvändigt att skriva här 0 Quote
Recommended Posts