vilcans Posted April 11, 2003 Share Posted April 11, 2003 Vi ska spela in en liten enkel film med en enchips-DV-kamera. Bildkvalitén på trechippare är självklart bättre, även om jag aldrig själv har gjort en A/B-jämförelse. Det allra bästa med trechippare tycker jag själv är att de brukar ha bättre reglage för fokusering, zebramönster och andra bra grejer för oss som inte bara vill sikta och filma. Men nu till min fråga: Är skillnaden i bildkvalité mellan en- och trechippare framför allt i färgmättnaden (det brukar låta så på folk som kan)? Om man gör filmen svartvit i redigeringen eller lägger på ganska extrema färgtintningar, är det mindre kvalitetsskillnad då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted November 30, 2003 Share Posted November 30, 2003 Allt som man gör i efterhand, kan man göra bättre, men jag tror de blir svårt att färgkorrigera en enchippare så de ser ut att vara en trechippare. Svartvit vet jag inte, men de jag erfarit så är en trechpare bättre på att hantera ljuset. De blir lättare utbränt på en enchipare (kan oxå bero på storleken på optiken). Men man får alltid räkna med något sämre med en enchippare. Men det är ju inte skräp heller. De duger för sändningskvalite i allafall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts