bjornwahlsten Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Prenumererade under flera på den engelska tidskriften Computer Video i sökande efter en bra videoredigeringslösning. Det blev DV-Raptor och MediaStudio Pro. Har senare testat Pinacle. Generellt sett har det alltid funnits tekniska problem med dessa program. Nu har jag en 20” iMac G5 med Final Cut Pro HD och DVD Studio Pro. Vad jag ville berätta är att jag hade två timmar video på Vieo8-band från en tjänsteresa till Kap Verde-öarna. Det var för16 år sedan. Hög tid att redigera altså! Final Cut Pro HD ville ha DV-tidkod när jag försökte importera från Video8 kameran. Testade därför att redigera med iLife05, som levereras gratis med varje Mac. Inga problem med importen! I redigeringsprogrammet finns integrerat koppling till iTunes, för att hantera ljud, koppling till iPhoto, för att stoppa in stillbilder. Med Ken Burns-effekt får man mjula rörelse i stillbilder – imponerande! När redigeringen är klar trycker man på iDVD knappen. Sedan är det bara att markera på tidslinjen de kapitel man vill ha. Slutligen väljer man i programmet iDVD vilka bakgrundsbilden man vill har för att ge ett proffsigare intryck. Hur kan det vara så okomplicerat att redigera? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Du glömde göra originalsoundtrack i GarageBand... :) Det är fantastiskt bra att Apple skickar med iLife gratis med varje mac. Skall man jobba proffisionellt, så uppgraderar man bara de program man behöver. Varje program i iLife har ju en storebror... Goooooooooooo Apple! OK, jag är en fanboy ;) EDIT: Naturligtvis kan du tanka in material i Final Cut Pro utan tidskod. Stäng bara av device control (Non controllable device), sedan trycker du play på bandaren/kameran och trycker på "Capture Now" knappen i log and capture-fönstret. När du är klar så trycker du bara på ESC, så slutar intankningen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Jag switch för ca 1månad sedan. Det skojiga med Mac är att man kommer igång med en gång utan en massa strul. Ska fixa mig FCexpress nu med. Kenner man sen att det inte räcker är det bara att betala mellanskilnaden +200 - 300 kronor. För att graddera upp till FCP. Med andra ord losar inget. Sen att burkarna precis rasa i pris med lite nya moddeler är ju bara kul. Go Apple!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornwahlsten Posted April 28, 2005 Author Share Posted April 28, 2005 EDIT: Naturligtvis kan du tanka in material i Final Cut Pro utan tidskod. Stäng bara av device control (Non controllable device), sedan trycker du play på bandaren/kameran och trycker på "Capture Now" knappen i log and capture-fönstret. När du är klar så trycker du bara på ESC, så slutar intankningen.[/citat] Testade "Non controllable device" - fungerade naturligtvis perfekt. Nackdelen var att jag behövde titta till bruksanvisningen. Det var just det som var så facinerande att kunna fixa till en DVD på nolltid med iLife05, utan att ens behöva läsa i Hjälp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 [citat=bjornwahlsten] Testade "Non controllable device" - fungerade naturligtvis perfekt. Nackdelen var att jag behövde titta till bruksanvisningen. Det var just det som var så facinerande att kunna fixa till en DVD på nolltid med iLife05, utan att ens behöva läsa i Hjälp.[/citat] Jag säger det igen - Apple äger alla. :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts