Jump to content

Panorama-effekt i Premiere Pro 1.5

erikis

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon effekt i Premiere som man kan applicera på en panoramabild så bilden blir böjd och man får känslan av att man är kameran och tittar runt när man flyttar bilden?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Någon som har erfarenhet av "interaktiva panoramabilder" där man steglöst kan kolla runt i tex ett rum. Program att göra det i mm? Format? Tutorial?

Länken nedan leder till audio pros hemsida där ni kan få ett hum om vad jag menar.

http://www.audiopro.se/hometheater/dolbydigital.asp

(klicka på bilden längst ner)

//Marcus

Hur man gör (om det går) i Premiere vet jag inte, men...

Fick ett program med min nikon digitalkamera som hette Arcsoft Panoramamaker. Man lägger in X antal stillbilder, sen hittar programet diverse punkter i bilderna där den samanfogar dom till en panorama bild. Kan göras som panorama, vertikal sammanfogning, kollage eller 360. Sen kan man välja att exportera bilderna som antingen jpeg eller quicktime. Väljer man quicktime så blir den precis som på hemsidan du länkade till, alltså att man med musen panorerar runt i bilden. Allting går snabbt och smidigt i 3-4 steg.

Mitt arcsoft program tycker jag funkar riktigt bra men jag kan tänka mig att det finns mängder av andra program som gör jobbet lika bra, säkert en del gratis. Sök lite på panorama eller nåt på till exempel download.com så hittar du nog något.