Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo jag hade tänkt köpa en videokamera att spela in lite roliga(/oseriösa) filmer med men har ingen aning om vad jag ska köpa:

Den ska helst inte vara så dyr (3000-4500, kan gå högre om ni övertygar mig )

Mina krav är egentligen bara att:

Det ska vara hyffsat bra bild

Den ska fungera i mörker

Sen får det gärna vara några roliga effekter på den

Ge gärna länkar till kameror ni rekomenderar

---------------------------------------------------

Andra frågan;

Finns det något bra GRATIS filmredigerings program som har lite roliga saker förutom de tråkiga effekterna som redan finns i Windows movie maker? (finns det plaugins till Windown moviemaker?)

Och finns det något bra program (gratis) Som man kan lägga till undertext på filmerna med?

-----------------------------------------------

Sista frågan;

Har hört att man i de flesta fall behöver Firewire (vilket jag inte har). Är det lätt att koppla in ett firewire kort i datan? Eller finns det någon adapter man kan använda?

Tack så jätte mycket för all hjälp ///Jonatan

Posted

du ju tyvärr glömma att en kamera i 3000-4500 kronorsklassen funkar i mörker!

för att en kamera ska fungera hyfsat i mörker hamnar vi på 30.000 kronorsklassen...å då måste du ändå ha relativt bra ljus!

däremot är ett firewire kort inte svårt att sätta in i datorn...precis som att sätta in ett ljudkort eller grafikkort...=)

Posted

Om du bara att det ska vara "NightVision" så finns det väl på de flesta kameror. Men om det ska vara bra färg bild och allt för mörka scener så är det väl ljussättningen som gäller. Har man bra ljussättning så lär man väl inte behöva en kamera i 30000 kronorsklassen.

Posted

[citat=Santafantasma]du ju tyvärr glömma att en kamera i 3000-4500 kronorsklassen funkar i mörker!

för att en kamera ska fungera hyfsat i mörker hamnar vi på 30.000 kronorsklassen...å då måste du ändå ha relativt bra ljus!

däremot är ett firewire kort inte svårt att sätta in i datorn...precis som att sätta in ett ljudkort eller grafikkort...=)[/citat]

ÖÖöh! Jag har fan själv testat billga kameror som funka i mörker!!! Då menar jag ju inte att det ska se ut som dag!:S Stupid azzzz

Och jag har aldrig satt in någon sorts kort i någon data så de hjälpte mkt:)

[citat=woxaz]Om du bara att det ska vara "NightVision" så finns det väl på de flesta kameror. Men om det ska vara bra färg bild och allt för mörka scener så är det väl ljussättningen som gäller. Har man bra ljussättning så lär man väl inte behöva en kamera i 30000 kronorsklassen.[/citat]

Behöver inte vara överdrivet bra bild i mörker, ska inte använda det mkt men bra att ha utifall att

MEN KOM MED TIPS PÅ BRA BILLIGA KAMEROR DÅ!

Posted

[citat=Jontish][citat=Santafantasma]du ju tyvärr glömma att en kamera i 3000-4500 kronorsklassen funkar i mörker!

däremot är ett firewire kort inte svårt att sätta in i datorn...precis som att sätta in ett ljudkort eller grafikkort...=)[/citat]

ÖÖöh! Jag har fan själv testat billga kameror som funka i mörker!!! Då menar jag ju inte att det ska se ut som dag!:S Stupid azzzz

[/citat]

varför frågar du då om du redan har provat kameror som funkar i mörker??????

Posted

[citat=Santafantasma][citat=Jontish][citat=Santafantasma]du ju tyvärr glömma att en kamera i 3000-4500 kronorsklassen funkar i mörker!

[/citat]

varför frågar du då om du redan har provat kameror som funkar i mörker??????[/citat]

För jag vill veta omd et är någon särskild kamera som är billig och har bra bild??

Vill ju ha så bra som möjligt för pengarna