Gå till innehåll

Regi: Dennis Hopper


final_cut

Recommended Posts

Dennis Hopper är förutom en utomordentlig skådis även en rätt så snitsig regissör. Jag syftar då på hans tre filmer som kan nästan liknas vid en trilogi:

Easy Rider (1969), The Last Movie (1971) och Out of the Blue (1981).

Jag har än så länge endast fått erfara den förstnämnda, men någonting säger mig att jag måste söka upp de andra två!

Länk till kommentar
Share on other sites

Var har du hållit dig gömd?

 

[citat=Daniel Hållquist]Visst var det The Last Movie som forstorde hans karriar som regissor?[/citat]

 

Det var nog redigeringen av den som förstörde hans karriär. Om du har sett Easy Riders, Raging Bulls vilket jag anatr att du har, så tyckte alla inblandade att det var en lysande film. Först efter att Dennis Hopper insisterade på att klippa den själv som han delvis gjorde med Easy Rider, förstörde han hela mästerverket. Eller ungenfär så går historien i alla fall.

 

Hur som helst så regisserade han Out of the Blue, och gick till Cannes med den. Enligt Roger Ebert hade den en dålig distributör och kom därför aldrig att bli den stora film som den egentligen är. Enligt honom är det en av de bästa amerikanska independent-filmer som gjorts.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Gillade inte easy rider alls.. Kan dock inte säga varför för det var ett antal år sedan jag såg den[/citat]

 

Jag tycker att Easy Rider är den bästa amerikanska filmen av sin tid! Den lyckas täcka hela perioden utan att vara alltför övertydlig eller tung. Även slutet är allegoriskt; filmen gjordes vid tiden då hippie-eran tog slut med massakern på Sharon Tate. På ett sätt tar slut när Hopper/Fonda skjuts ner...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=trancedanne]Gillade inte easy rider alls.. Kan dock inte säga varför för det var ett antal år sedan jag såg den[/citat]

 

Såg den igen häromdan - Easy Rider, alltså - och måste säga att den nu är officiellt en av filmerna högt upp på min topplista. Den ser så otroligt igenomtänkt ut, även om den inte är det. Så om du sett den för länge sen rekommenderar jag dig att se den igen nu!

 

Gillade inledningen - där man har tre scener som till en början verkar osammanhängande, innan själva förtexterna. Sen är det rätt musik rakt igenom hela filmen. Undrar bara var resten av filmen tog vägen - och varför det inte finns på extra-materialet någonstans? Filmen var ju ursprungligen över tre timmar lång!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...