Jump to content

en billig slask DV?

tuco

Recommended Posts

Tänkte skaffa en billig liten DV kamera. Ska mest användas till filma lite locations/casting och eventuellt lite "behind the scenes" prylar. Nu är det så att jag har noll koll på vad som finns när det gäller DV. Vad skulle ni rekommendera för nåt kring ca 5000:-?

(har sökt på forumet men inte riktigt funnit den info jag söker)

Om enda kravet är att den ska vara händig & visa locations så funkar väl i praktiken vilken SIBA-kamera som helst?

Om du inte har krav på att visa upp det i DV så kostar en Video8 eller MiniVHS-kamera sällan många kronor!

Personligen skulle jag dock förmodligen hellre lägga lite mer kosing & köpa en kamera man verkligen kan leka järnet mä!

Sony´s VX-1000 bla borde inte vara dyr begagnad längre! Sitter med en lånad sån själv :-)

Tack för infon Caine.

Sant - egentligen kan man ju bara kan köpa vilken videokamera som helst för typ 5000:- på Siba men om jag ändå ska köpa en så vore det ju trevligt att få en så bra som möjligt. Har tyvärr dålig koll på DV kameror så därför frågar jag här där det verkar finnas en massa kunskap. Kommer iofs nog aldrig användas till att filma "på riktigt" men man kommer ju ev göra lite tester med den som man sen vill plocka in i datorn och skiss klippa. Sen kanske man ju kan använda den som bandspelare ibland och plocka i matrial man filmat på annat men sen fört över till DV för att sedan kunna offline klippa hemma. Dessutom som semester kamera osv...:)

Kanske är det nån som har en liten DV kamera som de vill byta mot en Bolex 16mm kamera? (+mellanskillnad beroende på kamera)