Tomas film Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Hej Alla Fantaster Min utrustning behöver uppdateras precis som jag själv, har tyvärr inte kunnat ägna mig åt film o redigering under väldigt lång tid. Jag är mycket tacksamt för tips om val av tillräckligt bra dator för redigering av råmaterial i 4K. Jag använder Premiere pro (behöver även uppdatera program) och vill även nosa på After effects. Dvs dessa 2 program i datorn. Jag är huvudsakligen amatörfilmare men behöver mycket god bild för teknisk dokumentation i delar av mitt arbete, i övrigt enklare dokumentärfilmer. Vad jag förstår och så som jag själv distribuerat dokumentation under senare år är det moln/dropbox som gäller? Mina blue ray-brännare är väl helt ute så något sådant behöver väl inte medräknas. Är det även så att programvarutillverkarna inte längre anger särskilda krav på grafikkorten av denna kaliber och tillverkare för att garantera god funktion, någon har nämnt detta för mig? Gällande skärmar är jag van vid 2st, en med verktygsyta timeline och en med fullskärmsbild under redigering eller finns det någon anledning att välja en större skärm för allt? Nedanstående specifikationer hoppas jag räcker för ett kort svar/råd för vilket jag är mycket tacksam. Med förhoppning om en bra redigeringshöst när mörkret och rusket sätter in. Bästa hälsningar Tomas Magnusson Dator Tillverkare Taurus Gaming Elite RTX 3080 Ti-5900X AMD Processortyp Ryzen 9 Processornummer 5900X Processorkylare Corsair iCUE H100i RGB PRO XT Antal kärnor 12 st Antal trådar 24 st Hastighet 3.7 GHz, 4.8 GHz Med turbo Grafikkort Tillverkare Nvidia Grafikkort GeForce RTX 3080 Ti Minne 12 GB Minne Internminne 32 GB Minnestyp DDR4, (Corsair VENGEANCE LPX 3600MHz) Lediga minnesplatser 2 st Maximal minnesstorlek 128 GB Lagring Primär lagringsenhet 1 000 GB, (Samsung 980 Pro) Anslutning m.2 PCIe NVMe Gen 4 x4 Kommunikation Bluetooth Nej Nätverk Ja, (10/100/1000 Mbit/s) Trådlöst nätverk Nej Anslutningar HDMI-utgång Ja, (2st, 2.1) Dis