Gå till innehåll

Mörk Komedi


Biffen882

Recommended Posts

Hej! Jag har sedan länge velat skriva ett manus som ska vara mörkt och skakande med roligt på ett sätt eller flera.

 

Det finns ju många filmer och tv-serier som anses har mörk komedi i blodet, däribland "American Beauty" och tv-serien "Six Feet under".

 

Det vore skitkul om jag bara visste vart man startade i manuset. Vem ska vara vem, vem ska göra vad osv...

 

Hur lägger man upp ett sådant manus? På voodoo film har dom gett lite förslag till hur man skriver en deckarfilm eller liknande? :P Mitt minne är lite suddigt.

 

Finns det några regler och undantag man ska akta sig för när man hittar på storyn och karaktärerna?

 

MVh. Biffen

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har en lång resa framför dig. :) Att veta att du vill skriva en "mörk komedi" är ju iofs bra och sådant saknas verkligen i Sverige. Men du måste nog komma på en historia först. Mitt tips är att du läser igenom Voodoo's filmskola och sedan börjar skriva kortare manus på enkla idéer där du tränar dig på dramaturgins grundregler. När du blir varmare i kläderna kan det vara dags att införskaffa litteratur som mer ingående tar upp dramaturgi. Under tiden är det alltid bra att studera filmer och skrivna manus.

 

Färdiga manus och idéer kan du ju alltid slänga upp här på voodoo för att få feedback.

 

Som sagt, det är en lång väg att vandra men det finns inga genvägar till det perfekta manuset. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är mitt tips...

 

Skriv din handling. Improvisera som en galning och släpp alla hämningar vad gäller regler. Skriv utan att dela in i stycken om du vill. Använd CAPS LOCK eller blinkande, röd text. Whatever!

 

Sedan, när du har din handling, DÅ lär du dig reglerna och skriver om ditt manus efter dem. För mig skulle det här ha fungerat.

 

Voodoofilm dock, de prackar på mig ton av regler och jag var tvungen att koncentrera mig så hårt på dem att känslan i berättelsen försvann. ;)

 

No hard feelings, Voodoo... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...