Gå till innehåll

Flash till eftertext


Zhyron

Recommended Posts

Någon som vet hur man gör en flash effekt i AE. Tänkte ha en effekt där ett svärd blänker till.

 

Men jag vill också veta hur jag får det omkring effekten genomskinligt så jag kan lägga in det i premiere.

 

Nog det bästa sätt jag kan förklara det, men ni vet nog hur jag menar.

Jag tittade igenom länkarna men jag kunde inte hitta en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Flash... hmm... ahaaa haaaa... saviour of the universe!

 

ahem... hur vill du ha "flashen"?

 

Om du vill att den ska blända kameran kan man helt enkelt lägga in en helt vit bildruta...

 

om du kanske vill ha en ljusbild som liksom vandrar över bladet är det nog lättast med någon slags rotoscoping:

1. exportera klippet som filmstrip med Premiere (OBS! ljudet sparas ej i filmstrip)

2. öppna den med Photoshop, där kan du rita antingen direkt på bilden, eller på ett övre lager (då kan du blurra m.m.)

3. lägg samman alla lager.

4. spara som filmstrip

5. öppna i premiere, lägg till ljudet igen. Spara som AVI/liknande.

 

Ja man kan nog sitta och leka med masker m.m. i AE, men det är inte jag så insatt i.

 

eller kanske du vill ha det där lite mer TV-spels/anime-aktiga motionblurren. Då blir det rotoscoping igen.

 

Såg förresten nyss att VirtualDub kan exportera alla bildrutorna i ett klipp till bmp. Men eftersom du använder AE, tänkte jag att du nog har Premiere och Photoshop också.

 

Det finns så mycket man kan göra med rotoscoping. ^.^

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ha det så att det flashar upp i kameran så att den blir helt vit och sedan kan fadea till svart skärm

 

Jag testade att göra en comp i AE, svart solid på det och sen en lens flare som jag animerade. Men då kan man ju inte lägga den över något så bara flaren är där, utan den svarta bakgrunden

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag klippte scenen i flera bitar. Så att jag hade flera småscener.

Sen på Video Effects --> Render --> Lens Flare

 

La in effecten på första klippet. La det där jag ville ha. Sedan la jag det på nästa klipp och ändrade lite.

Eftersom klippet är så snabbt så ser det faktiskt bra ut.

Vet inte hur det blir med långa klipp.

 

Hoppas det var tydligt nog. Säg till annars så försöker jag utveckla det lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...