Esse-Bo Postad 19 maj 2016 Postad 19 maj 2016 Hej är det någon som kan förklara hur det går till enligt rubriken ? Vad jag vill göra i en video är följande: Använda en stillbild som ram (ex som en tavla) och bakom ramen lägga in video sekvenser. Går det att göra "ramen " i Adobe Photoshop Elements 12 ? (programserien jag använder) och hur går det till steg för steg. Har prövat otaliga gånger utan att lyckas. Bif. ett foto där jag vill/önskar det vita fältet transperant. mvh kaj timrén 0 Citera
NamoA Postad 19 maj 2016 Postad 19 maj 2016 Det är enkelt. Först öppnar du stillbilden i Photoshop. Se till att du inte har någon bakgrund i lagret. Alltså lagret ska bara innehålla stillbilden och inget annat. Sedan anger du en valfri Feather (ludd). Därefter markerar och raderar du området som du vill klippa ut. Slutligen sparar du bilden som en png fil 0 Citera
Esse-Bo Postad 20 maj 2016 Författare Postad 20 maj 2016 Tack! Men det går inte ändå fast jag följer ditt råd. Är det några inställningar som är fel ?? //kaj 0 Citera
NamoA Postad 20 maj 2016 Postad 20 maj 2016 Ingen aning. Jag kan fixa det om du lägger upp stillbilden, alltså den utan det vita i. 0 Citera
Tegelhuve Postad 20 maj 2016 Postad 20 maj 2016 Du har troligtvis gjort allt rätt men inte importerat bilden till videoredigeringsprogrammet. Det vita är troligtvis transparent redan. Du kan även göra det transparent där med en mask (pen-tool). 0 Citera
Esse-Bo Postad 21 maj 2016 Författare Postad 21 maj 2016 Det är där problemet finns .. vid import till videoprog. förblir det vita vitt. Har prövat spara i alla .fil-ändelser men inget tycks fungera. Vill du förklara steg för steg i mask (pen-tool) .. tack. Till NamoA .. tack för hjälpen men vill helst bemästra tekniken själv. //kaj 0 Citera
Tegelhuve Postad 21 maj 2016 Postad 21 maj 2016 Du klickar helt enkelt runt det område du vill se försvinna. I detta fall mitten av bergväggen. Sen gör du gränsen oskarp. Beror lite på vilket videoprogram du har, var. Ditt Videoprogram verkar inte klara av PNG, Hoppas det finns pen-tool, eller annat. 0 Citera
Esse-Bo Postad 22 maj 2016 Författare Postad 22 maj 2016 Detta gjorde jag i Gimp / Kdenlive, men nu har jag Adobes elements 12 och där klarar jag inte av att göra liknande. Visst tu... bör det gå även i Adobe. https://www.facebook.com/kaj.timren/posts/1277640985599175?notif_t=like¬if_id=1463887743654148 //kaj 0 Citera
Tegelhuve Postad 22 maj 2016 Postad 22 maj 2016 Här 0:30 - apply videomerge = istället för att göra det transparent gör du det grönt eller whatever. Kort senare säger han att han ser att imagen är transparent eftersom den är svart. Vitt skall hålet alltså inte vara. 0 Citera
Esse-Bo Postad 27 maj 2016 Författare Postad 27 maj 2016 Äntligen ... kom jag på tekniken. Steg för steg 1/ Öppna fotot i Photoshop Elements 12 (det prog. jag använder) 2/ Markera området som skall bli transparent i filmen 3/ Gör nytt lager från bakgrund 4/ Lägg till lagermask 5/ Spara som .png fil 6/ Hämta .png filen till Premiere (video) och lägg den på timeline 1. Reglera opacitet som 'du' vill ha den. //kaj 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.