Gå till innehåll

Konvertera VHS till digitalt


Torda

Recommended Posts

Hej alla,

Jag är ny på detta forum, men jag har läst en del utan att vara medlem, men nu är det så att jag tänkt föra över en hel del gamla VHS-inspelningar och då vill jag att det ska bli så bra som möjligt, men till något sånär humant pris och då har jag läst här om diverse utrustning som man behöver och jag har nu skaffat en bra SVHS video och en Canopus ADVC-110. Allt är frid och fröjd och det var bara att koppla in ADVC till datorn och videon, så fungerar det alla tiders och både bild och ljud verkar strömma in fint syncat i datorn.

 

Enda haken med det hela är att jag även har en gammal Panasonic mini-DV-kamera som har både in och utgångar för SVHS och när jag kör bilden genom den in i datorn, så verkar det som om bilden blir ännu bättre.... Däremot så får jag inte till det med ljudet, då jag bara får ljud i vänster kanal den vägen...

 

Frågan är om det är rimligt att det är på detta viset och att bilden helt enkelt ska bli bättre genom DV-kameran, eller om det kan vara något lurigt med den ADVC-110 som jag köpt, då jag personligen kan tycka att det borde bli bättre med den, speciellt då jag betalt en hel del pengar för den...

 

Jag kör Windows 10 som operativsystem och använder Windows Movie Maker för att importera och spara AVI-filerna. Jag har även tillgång till Pinnacle Studio 18, men det kraschar så fort jag ska börja importera när ADVC-110 är ansluten till datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte nån inställning för ditt capturekort som du kan ändra så du får bättre kvalite. Själv har jag en Easycap och den funkar bra typ så bra som det kan bli med VHS.

 

Angående ljudet så kan det vara så att det bara finns mono i kameran eller nåt mekaniskt strul med själva utgången. Kanske testa med en annan kabel också.

 

Hmm kan inte finnas så många Önnebo så du bor nog ganska nära mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar och det finns några DIP-switchar på ADVC-110, men de är ganska självklara vad dom ska stå på, men jag har i alla fall provat lite olika lägen, tyvärr med samma eller ännu sämre resultat. Förresten ska jag inte säga att det är dåligt, för det ser bra ut, det jobbiga är bara att det ser ännu bättre ut med DV-kameran...

 

Gällande ljudstrulet ut från DV-kameran, så har jag provat olika kablar och kameran har definitivt stereo, men det kan ju vara internt i kameran som det krånglar.

 

Intressant, var finns då Du på kartan? Önnebo är ju inte precis litet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok jo jag bor i Sya mellan Mjölby och Mantorp och en bit ut härifrån finns det ett Önnebo men det kanske inte är samma?

 

Funderar på om kameran kanske helt enkelt är bättre än ADVC-110 men om signalen ändå går igenom ADVC-110 så borde det inte göra nån skillnad tycker man. Eller det kanske är originalfilmen du spelar upp från kameran direkt och då borde det ju bli bättre då man slipper generationsförluster.

 

Ljudet är ju skumt det borde ju vara nåt mekaniskt fel men det kan säkert strula med mjukvaran också. Kör själv mac så är det problem i mjukvaran eller i själva operativsystemets ljudhantering så har jag ingen koll dessvärre.

 

Om du förklarar hur du har kopplat upp det när det gäller kameran så kanske nån här har nåt tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör videofilmen i SVHS-spelaren via DV-kameran och in i datorn, med helt perfekt bild och uselt ljud som resultat. Det andra alternativet är att jag kör videofilmen i SVHS-spelaren in i ADVC-110 och därifrån till datorn, där med bra bild och perfekt ljud som resultat...

 

Jag har provat ADVC-110 i två olika datorer, så det kan inte vara datorhårdvaran i sig, om det nu inte är några mjukvaruproblem som ställer till det, men ADVC-110 var helt plug and play och fungerade omedelbart vid uppstart på båda, så det känns långsökt.

 

Det som grämer mig mest är att ADVC-110 kostar en bra slant och ska vara väldigt bra och då förvånar det mig väldigt att resultatet blir som detta nu uppvisar. Jag kan tillägga att jag allra först provade med en grabber från Kjell & Co Plexgear Moviesaver 600 VHS till dator > Videoredigering | Kjell.com , men den ger avsevärt sämre resultat än ADVC-110.

 

Ja, Sya har jag cirka 12 kilometer till, så det är inte så värst långt. Fantastiskt vad världen är liten ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo haha det är den. Angående ljudet så kanske det blir nåt strul med firewire drivrutiner och win 10 som väl är ganska nytt. Jag vet till exempel från musikinspelning sidan att det i alla fall var viktigt för några år sedan att det var Texas instrument chipset som gällde om det skulle funka bra.

 

Om jag förstår rätt så spelar du över filmen från videospelaren via kameran och då blir ju ljudkortet i datorn inblandat så du kanske har nån möjlighet att ändra inställningarna i windows ljudhantering för inspelning. Det kanske kan vara värt att kolla också. Du kanske till exempel har det inställt på 24 bitar och 48000 kHz men kameran på 16 bitar och 44100 khz eller tvärt om. Det vill säga om det går att ändra i windows eller om det bara går i programmen. Du kanske behöver ladda hem en Asio drivrutin. I mac ligger ljud drivrutinerna i själva OS et men jag vet att dom som spelar in music på PC kör med Asio om deras ljudkort inte har egna. Men som sagt jag är numera kass på PC så ta detta med en nypa salt.

 

Jo dom billigare capturekorten kan nog ha lite sämre upplösning, jag testade själv ett Easycapliknande från dom också och det var lite sisådär.

 

Nåväl hoppas det löser sig annars kan du komma hit nån gång om du vill när det passar oss båda så kan du jämföra hur det blir på mina datorer om du inte får ordning på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudkortet blir nog inte alls inblandat, då både bild och ljud tuffar in i datorn via firewirekabeln, precis som den gör med ADVC-110.

 

Nu när jag tittar lite närmare och idag har testat en annan film, så kanske jag kommer till en lite annorlunda slutsats....

 

Den videofilm jag hittills har testat innehåller nästan bara väldigt mörka partier och med allmänt skum belysning och när jag nu testar med en film tagen i dagsljus så blir förhållandet nästan tvärt om och jag tycker att bilden från ADVC-110 ser skarpare och klarare ut och det verkar som om det sker någon sorts skärpning i ADVC-110 innan signalen landar i datorn och då kan det nog se lite brusigare och tråkigare ut om insignalen inte är den allra bästa. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det kanske blir så jag tänkte lite på det efter jag skrev och då blev jag lite osäker men så tänkte jag om man spelar över det (vilket jag tolkade det som att du gör) så är det nog så ändå annars är det ju en ren filkopiering/överföring.

 

Det borde ju bli bättre med ADVC-110 tycker man också då kameran rimligtvis i första hand är byggd för att spela in film och väl är av ett äldre datum. Men jag har sett live web tv sändningar där man använder kameror med FW ut (vanliga konsument) och det har sett väldigt bra ut.

 

Jag har hållit på med det själv i ett gäng år så jag vet någorlunda vad som är bra och mindre bra kvalité i dom sammanhangen och i alla fall dom streamarna höll ganska hög kvalité bildmässigt. Jag letade själv efter en länge men var lite för sent ute och sen blev webkamerorna så bra så det föll bort. Ytterligare lite senare så köpte jag på mig några Black Magic Designs Pocket Cinema Kameror och deras kamera switcher ATEM TVS som blir en helt annan sak trots att dom egentligen inte är broadcasting kameror.

 

 

 

Nån slags bearbetning måste det ju handla om så så tycker nog jag också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så bra när amatören håller på och kluddar med saker han inte riktigt har koll på....

 

3,5-mm-uttaget på kameran som jag trodde enbart förde med sig ljud levererar även bild och nu har jag hittat den 3,5mm-kabel som tillhör DV-kameran och den levererar både ljud och bild, så det fungerar ju då av naturliga skäl inte så bra med en vanlig ljud-3,5-mm kontakt och nu har jag då plötsligt två fullt fungerande vägar in i datorn, både via mini-DV-kameran och med den dedikerade ADVC-110.

 

Stort tack för Ditt engagemang i frågan och nu kan jag börja överföra filmer som aldrig förr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...