lobbamobba Postad 1 augusti 2015 Postad 1 augusti 2015 Har uppdaterat mitt gamla test med 7 kameror till, totalt 14. 0 Citera
lobbamobba Postad 13 februari 2016 Författare Postad 13 februari 2016 Nu är det 18 kameror i mitt test. https://www.youtube.com/watch?v=KpfpVMYw1gU 0 Citera
Pehrbau Postad 15 februari 2016 Postad 15 februari 2016 Mycket avslöjande test. Han inte notera kamerorna men det var dramatiska skillnader vad gäller moire effekt. En del märktes det inte något alls men själv har jag inte någon av dessa kameror. Mycket att tänka på när man väljer ny kamera. 0 Citera
lobbamobba Postad 20 februari 2016 Författare Postad 20 februari 2016 Uppdaterar igen, lägger till Sony a7sii. Upptäckte en intressant detalj. 4K Slog3 = Moire. 4K Standard = Inte så farligt. 0 Citera
TomStac Postad 21 november 2016 Postad 21 november 2016 Sorry för att jag bumpar tråden men tycket det var för intressant test för att inte kommenteras, inte blott av moire utan även av bildkaraktären i övrigt mellan de olika kamerorna. Man kan väl säga att DSLR-kamerorna i allmänhet presterar sämst moire (även med RAW). Min egen Blackmagic Pocket Cinema Camera lägger sig uppenbart i mellanskiktet då dess moire tacksamt nog närmast är horisontellt och mycket tunt (har själv sett det dyka upp ganska så kraftigt vid ett tillfälle på en grå jacka med tunna svarta ränder). Gillar bilden som kommer av en Digital Bolex (närmast jämförbara konkurrent till BMPCC; Super 16, 2K och CinemaDNG RAW) men den lägger sig uppenbart i bottensegmentet avseende moire. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.