Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Filmade med min Black Magic Cinema Camera under fyra veckor i Costa Rica. Kom gärna med kritik!

(PS, den är ganska lång. Ska klippa ner den till ca 2 minuter med de bästa klippen)

Trevlig dag och helg!

MVH Axel

Postad

Tack för att du tog din tid och tack för tipsen! Just color grade är något jag starkt jobbar på och försöker ständigt bli bättre på. Ska jobba ännu hårdare på det!

Tack!

Mvh Axel

Postad

Håller med ovanstående här.

Riktigt snyggt filmat, saknar bara en del grading. Jag märkte även att användandet av Warp Stabilizer resulterade, i vissa klipp, att bilden bråkade lite grann (warpad bild). Detta går att justera i Warp eller förebygga genom att filma med kortare slutartid. Det sistnämnda är dock något du vill undvika om du vill ha "cinematic" bildkänsla.

Postad

Tack för kritiken Fabman! Angående warp håller jag med till 150%, Blev missnöjd på några av shotsen då de blev förstörda av warp. Tänkte göra en 2 minutersversion av denna, med bättre grading och bättre användning av warp stabilizer. Hur går detatt justera i warp? Har du några tips för bättre resultat?

MVH Axel

Postad

Absolut ingen fara! Riktigt glad att du tyckte om mina råd!

Angående warp så brukar jag, i mina produktioner, vara noga med att veta att jag ska använda det INNAN jag ens börjat plåta. På så sätt har jag lite av ett 'hum' om hur jag borde röra mig med kameran.

Jag brukar ofta försöka förflytta mig väldigt långsamt med kameran, så att Warp inte sedan, i post, börjar bråka med eventuell "rolling shutter". Som jag nämnde i mitt förra inlägg så brukar att skruva ned slutartiden hjälpa en del också.

Som sista utväg är ju att justera "smoothnessen" i Warp alltid ett alternativ!

Mer högpresterande kameror brukar ha en tendens att fungera bättre med Warp, baserat på egen erfarenhet, men jag är ingen filmgud så det finns säkert många fler bra vägar att gå för att få det att bli så silky-smooth som möjligt!

/Fabman

Postad

Okej. Bra tips. Jo jag försökte oftast röra mig sakta, samt har mitt objektiv inbyggd bildstabilisering. Jag körde mest på point and shoot enbart med tanke på composition. Men tack för tipsen! Ska som sagt göra ett kortare klipp, kommer länka det här så får du gärna kommentera slutresultatet på det också, ifall gradingen och stabiliseringen ser bättre ut! Dags att läsa på om warp stabilizer.

MVH Axel

• 2 veckor senare...
Postad

Tillbaka med nytt klipp, enbart använd mig av RGB curves och Filmconvert. utspelar sig också i Costa Rica, men en mer "färgglad resa". Hoppas det uppskattas, kom gärna med kritik käre medfilmare!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...