Pehrbau Postad 30 december 2014 Postad 30 december 2014 Hej! Jag håller på med en gammal film från 1930-talet filmad på 16 mm. Mitt problem är att den bitvis har något som jag vill kalla flicker men där mitt anti flicker filter inte verkar ha så stor effekt. Bilden är genomgående bra men ljusstyrkan varierar ibland med ett slags flimrande som man ofta ser på inslag i äldre dokumentärer på TV. Något slags motsvarande automatisk volym kontroll (AVC) med ställbar nivå och varierande tidsvariabler borde kunna användas. Filmen är svartvit. Man kan naturligtvis göra det manuellt men blir väldigt jobbigt. vet någon något om detta? / Pehr i Skanör 0 Citera
Max_H Postad 31 december 2014 Postad 31 december 2014 Finns flera, tveksamt om nån finns till Edius dock: RE:Vision Effects, Inc. : Products: DE:Flicker Flicker Free: Deflicker Time Lapse, LED flicker, and Slow motion / High Frame Rate in HD and 4K for After Effects, Final Cut Pro, Premiere, Davinci Resolve :: Digital Anarchy Boris FX har en också, men den ingår i deras stora "pack" som väl är rätt dyr. 0 Citera
Pehrbau Postad 1 januari 2015 Författare Postad 1 januari 2015 Tack Max, Edius har en inbygd men jag tycker att den har litet påverkan trots att jag har försökt dubblera effekten. Får höra mig för på Edius forum. God fortsättning på det nya året! 0 Citera
Pehrbau Postad 2 januari 2015 Författare Postad 2 januari 2015 Max! Det finns med tre stycken förinställda YUV-kurvor som faktiskt har påverkan men man måste ha tur om det skall stämma helt med tiden. Verkar vara ett vågspel och väldigt tidskrävande att justera alla tre kurvorna över tid men det går nog! För min del får det bli en kompromiss genom att välja den som passar bäst i de korta klipp där det behövs och samtidigt i viss mån göra en kontrastkompensation för hela klippet. Det gäller Edius Pro 7.41. / Pehr i Skanör 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.