Gå till innehåll

Dator för redigering


Zelma

Recommended Posts

Hej, jag har en fråga som jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med. Jag ska köpa en Mac G4 för att redigera i Final Cut med, och försöker få lite klarhet i vilken jag ska köpa. Detta har visat sig ganska svårt då alla jag frågat har gett olika råd utifrån vad just de tycker är viktigt.

Nu har jag sett en annons om en Quicksilver G4 867 Mhz, 120 gb hd och

1.2 gb ram för bra pris. Kommer den att funka att jobba med? Har hört att jag borde ha dubbla processorer, men är det verkligen så jätteviktigt? (jag är van vid att jobba med ganska gamla och sega datorer annars) Det är ju såklart en ekonomisk fråga också, jag har precis påbörjat min produktion och känner att jag inte behöver ha de senaste och flashigaste grejerna, men självklart ska de ju gå att jobba med!

 

Vore mycket tacksam för tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att kollat lite på FC pro är jag med helt klart sugen på att hoppa över till apple. Finns det verkligen ingen på detta forumet som vet var man borde dra gränsen för en Mac som ska kunna navändas till redigering?

 

Eller kan jag lite blint på dom systemspecar som anges för programmet? Min lokala Mac handlare tycker att minst en G5 singel cpu burk är att föredra. Andra som kan hjälpa mig lite här på forumet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker en singel-processor G4 kan funka fint, men ju slöare den är desto segare blir det ju, så det är mycket en ren fråga om hur lågt du orkar med själv & om du måste ha senaste versionen FCP!

Tycker det ser ut som den där burken du nämde är något jag glatt & lyckligt kastat en peng på själv!

Tycker tyvärr det är mer regel än undantag annars, med tanke på vad du skrev om försäljaren, att dom inte har någon som helst koll på vad som verkligen behövs utan hellre skulle slänga på någon som bara ska ordbehandla den fetaste burk som finns. Samma sak jag använder en gammal seg men aj fan så fungerande PowerMac Perforna 5260 till :-)

För dom som inte känner till den, förmodligen de flesta skulle jag tro, så var det den första kompakt-macen med PowerPC....den är SEG, men utmärkt till enkla saker som ordbehandling, surfning & trevliga spel!...plus tar ingen plats att snacka om!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...