Gå till innehåll

Processor för AVCHD redigering AMD:s motsvarighet till Intel


anders10

Recommended Posts

Kanske lite dumt att starta ny tråd för den här frågan..

 

De flesta säger att en I7:a är ett måste om man ska kunna redigera AVCHD-filer med flyt. Har en Laptop med en I5 3210M med 8 ram och vanligt Intel Graphics och den klarar det hyfsat måste jag säga. Hackar inte nämnvärt med Premiere Elements 12, inte ens när jag lagt in stora mängder film blandat med foto, effekter, musik etc... Hade en I3 innan och Elements 10 och det gick inte speciellt bra. Segt som tuggummi.

 

Frågan: Vilka AMD-processorer är bra och snabba nog? Fungerar AMD lika bra som Intel till med tex Adobe Premiere Elements eller Adobe Premiere Pro CC?

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag må låta enkelspårig och nån datornörd får hoppa in och visa var skåpet ska stå, men jag känner personligen faktiskt inte en enda redigerare som kör AMD cpu (annat än deras riktiga high-end CPUer). Det är inga dåliga CPU's men det är mera saker än "rå kraft" inblandat i video, moderkorten och dess chipset, kommunikation med ram osv.

 

AMD:s grafikkort är en annan sak, även om GPU-accelerationen historiskt sett varit bättre med nVidia (AMD är på G även för video).

 

Elements 10 var tuggummi även med ett kärnkraftverk bredvid datorn... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog rätt! Hittade en sida precis efter jag postat frågan här.. Jämförelse av olika CPU och där är min I5 3210M snabbare än de flesta AMD jag jämförde med. Så det är nog bäst att hålla sig till Intel då. Alltid tacksam för dina svar inom det här området :) Många gånger läser man på olika forum folk som svarar andras frågor med helt felaktiga svar.

Tex var jag Kock under många år förut. Gått restaurangskola, jobbat som lärling, kock, senare köksmästare. Kan såklart inte allt om matlagning, men mer än husbehov om man säger så. Kollade på ett matforum några frågor och svar. Minst hälften av vad vissa "experter" svarade där var helt felaktigt eller snurrigt och förvirrat. Därför är jag alltid tacksam för dina svar Max för jag vet att det inte bara är tomt svammel tagit på måfå ur luften. (får hoppas det i alla fall..)

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Man ska nog hålla sig till intel både med ljud och bild det är min erfarenhet i alla fall. Personligen så har jag lyckats blåsa liv i en äldre dator igen på grund av detta. Det är ett Asus moderkort P6 T SE (den första i7 generationen) som händelsevis har samma socket som xeon 6 core på den tiden (kanske än idag). Jag trodde väl inte riktigt på det men när jag hittade en sån processor på Ebay från Kina för 800 spänn så slog jag till och det funkar faktiskt. Så nu har jag en ganska pålitlig maskin som pallar ganska mycket och förmodligen när det gäller video kanske lika mycket som mina två generationer nyare i7 proppar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...