Jump to content

Sony HDR-CX320 Problem med autofocus

gunlis
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har googlat runt men inte hittat något direkt svar så jag tänkte att jag testar här:)

Jag har en Sony HDR-CX320 som för mina behov har fungerat bra, jag spelar in filmrecensioner med green screen.

Detta innebär att jag står hemma rätt upp och ner och pratar om filmen med en grön bakgrund och sen är jag klar...

Nu har dock kameran börjat dumma sig... helt utan förvarning kan den helt plötsligt sluta fokusera eller börja fokusera någon annanstans så att mitt ansikte blir helt suddigt... det är enormt störande eftersom att jag inte märker detta förän jag tittar på klippet på datorn...

Vet ni vad detta kan vara?? Det har alltså fungerat och jag har inte bytt några inställningar (vad jag vet...:))

Som ni märker är jag ganska ny/grön på detta och skulle bli enormt tacksam för hjälp... Vet ni tex om detta är ett vanligt fel med just den här typen av kamera?

Tack för hjälpen!

Ställ in fokus på manuell istället, att köra på autofokus är problematiskt särskilt när du inte övervakar inspelningen. Så ställ kameran på manuell fokus och fokusera på den punkt där du kommer att sitta. Skärpedjupet lär vara så stort ändå att det inte bör spela någon roll om du rör dig lite fram och tillbaka.

• 3 weeks later...
Ah ok!

Tack ska testa detta :) det är så konstigt bara att det fungerat bra i 50-60 videos och nu bara börjar det bråka...?

Men tack för tipset! Ska testa detta :)

Autofokus är för filmning av barn för de som bara vill ha film. :D

Annars, du har inte fått skit på objektivet som stör? Jag fick problem med fokuspeakingen på min ena kamera efter att jag råkat använda en alkohol för rengöring av glaset som efterlämnade en yta. Du har inte gjort något liknande?

// A