Gå till innehåll

Ljudkvalité och osynk på DVD


final_cut

Recommended Posts

Är det nån som kan svara på varför filmer på dvd oftast saknar kvalité ifråga om ljud. Jag kan göra ett exempel av ROBOCOP (1987). Ljudet är så dåligt synkroniserat, och ändå säger "filmnissar" att ljudet är perfekt... Det är definitivt inte samma film som man ser på vhs eller tv. Vem är det som mixar med varenda klassiker som ska ut på dvd och gör ett så dåligt jobb av det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du sett filmerna i samma system?

Mycket av vad jag sett kan jag absolut inte klaga på, & endå jobbar jag med sånt här. Vad har du för DVD-spelare?

Ibland kan det åsså vara en dålig transfer, men lägger man under 100:- på en film så kan man inte begära så mycket.

Däremot, när jag sett filmer i över 200:- klassen med usel bild/ljud så är det för jävligt!

 

Jag läste just om problem med sync på dvd förresten, verkar bero på spelaren, har tillåmä tillverkatsd delay-boxar för att synca upp sånt, men låter som bättre lösning att satsa på en bättre spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-spelaren är av märket CROSSWOOD. Den version av ROBOCOP som jag har är importerad, tror det är från UK, har haft samma ljudproblem med andra filmer därifrån...och USA, dessutom, även om vissa håller måttet och andra inte. Men i ROBOCOP handlar det om att vissa skottsalvor aldrig hörs smälla, musiken är ibland så hög att man knappt hör vad folk säger, undermusiken är så låg att man inte hör den etc. Samma musik-problem med SCARFACE. Såg den på tv:n, och där hör man den där Giorgio Moroder-musiken hela tiden, medan man på dvd:n måste spänna på öronen för att höra den... Folket i "dvd-branschen" är helt enkelt lata...

Länk till kommentar
Share on other sites

Oki! Som du beskriver det så tycker jag mest det låter som en riktigt usel version!

Vilka var det som gav ut dom?

 

Tycker det är några tillfällen jag undrar hur dom som gjort vissa mixar ser ut i huvet egentligen, bara Star Wars New Hope fick mig att sätta kaffet i halsen! Här har vi en av dom största filmerna genom tiderna, fansen har väntat i flera år på en officiell utgåva, & när fanskapet väl kommer...så låter den nåt rent extremt skit & är WAY sämre än ful-exen jag fick från asien!

 

Sen tänkte jag på, vad lyssnar du genom för system?

Försöker man lyssna på surround av vissa filmer genom mono så kan det bli fasfel som kan släcka ut hiskeliga mängder ljud. Stereomixarna brukar alltid, om teknikern vet vad han gör, vara mono-kompatibla, men för det mesta så brukar de flesta kunna se Surroundmixen som en friare mix där man inte måste ta hänsyn till sånna saker utan kan mixa precis som man vill ha det istället utan kompromisser!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]

Tycker det är några tillfällen jag undrar hur dom som gjort vissa mixar ser ut i huvet egentligen, bara Star Wars New Hope fick mig att sätta kaffet i halsen! Här har vi en av dom största filmerna genom tiderna, fansen har väntat i flera år på en officiell utgåva, & när fanskapet väl kommer...så låter den nåt rent extremt skit & är WAY sämre än ful-exen jag fick från asien![/citat]

 

Jag trodde vare sig mina ögon eller öron. Däremot tror (hoppas) jag att de helt enkelt har pressat fel (ofärdiga) version i Europa och låtsats som det regnar.

 

DVD releasen av A New Hope är den första versionen någonsin av filmen, där kompositionerna är SÄMRE gjorda än i originaluppförandet på duk -78. Det KAN inte vara meningen.

 

Ljudet är under all kritik. Jag har nog aldrig hört sämre ljudmix (Och restaureringen av viss dialog...) Detta kan inte heller vara meningen. Det var ju inte SÅ länge sedan de restaurerade filmerna. Den ljudmixen till A New Hope de hade då, var bra mycket bättre än den de använder till DVD:n (Även om den inte var perfekt)

 

Sedan att ljussablana byter färg i vartannat klipp i alla tre filmerna, är ju bara tröttsamt.

 

Allt ovanstående beror på lättja (och pengar). Lucas bryr sig inte längre, bara han får sina pengar.

 

Lucas är död. Leve Lucas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kan jag säga? Tror att det rör sig om dåligt arbete, helt enkelt. Vad jag inte förstår är varför de behöver spela in nya ljud när filmerna ska ut på dvd? Hade de haft kvar det ursprungliga "ljudspelet" hade det ju varit bättre...

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom har väl mig veteligen inte tagit om nåt?

Låter väldigt mycket som dom bara tanket ner mycket av ljudet direkt från dom skadade & gamla banden & glömt göra nåt mer :-(

 

Haha, som en ödets ironi så gick just John Williams Star Wars: Main Theme igång på stereon här :-)

 

Tillbax till ämnet, scenen när Vader & Co snällt meddelar Leia att hon & alla hon känner ska bli köttfärs & sen mular Aalderan är ett skräckexempel på hur det FÖR HELVETE INTE ska låta i en film! MYCKET besviken :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt fall handlar det inte om störningar i ljud och musik - utan det är oftast inte ens samma ljud som hördes i originalfilmen på vhs. Det är konstigt, men det verkar som om de tankat om hela jäkla ljudspåret... I alla fall stora delar av den. De borde bara ha spelat in filmen från tv:n och laddat ner den på en dvd-skiva, masskopierat den och givit ut den - det vore rena himmelriket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...