Gå till innehåll

Filma musikvideo RAW eller inte [Canon 650d]


laquente

Recommended Posts

Hej allihopa,

 

Jag har googlat runt massor och läst om filmning i raw format, men det är en sak jag inte blir klok på som ni gärna får hjälpa mig med..

Jag har filmat med min dslr kamera i flera år nu (Canon 650D) och jag använder mig av Magic Lantern.

 

Magic Lantern har ju en funktion som låter dig filma i raw format och jag har sett i massor utav jämförelsevideos att det ger så mycket mer detaljrikedom i videorna.

 

Men utav någon anledning så har jag fått för mig att filma i RAW lämpar sig bäst för videos med så lite rörelse i som möjligt, har jag då fått rätt för mig eller är jag ute och cyklar?

 

Jag skulle nämligen vilja filma mina kommande musikvideos i RAW i och med detaljrikedomen, men i mina musikvideos är det mycket snabba rörelser (artister i rörelse) nästintill hela tiden... Är då filma i RAW något för mig, eller lämpar det sig bättre till landskapsfilmning med små rörelser i?

 

Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få med att bli klok på detta! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror du blandar ihop det lite med HDR-video, som är något annat. HDR-video med Magic Lantern innebär att du skjuter med hög framerate och Magic Lantern skiftar ISO:n mellan bilder så att du får mer dynamiskt omfång. I och med att den mixar två bilder som tas efter varandra så kan det bli ghosting om det är snabba rörelser i bilden.

 

RAW ska inte ha några problem med snabba rörelser. Jag har själv filmat ut från en bil med Magic Lantern RAW utan problem.

 

Det du bör tänka på innan du ger dig an att filma en musikvideo är att Magic Lantern RAW är ganska instabilt. Det var det när jag testade iaf, vilket var ett tag sedan så det kanske är bättre nu. Det är ett annat workflow i post också.

 

Jag skulle rekommendera att du gör några tester med det innan du skjuter en hel musikvideo. Jag har ingen aning om hur supporten för 650D ser ut, men skulle tippa på att RAW-filmningen är ganska begränsad pga SD-kortläsaren. Det var fallet för min 60D iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har helt rätt, fel av mig :)

Jag blandade ihop dom!

 

Jag provade filma med raw idag men mitt minneskort verkade inte palla trycket (32gb class 10 45mb/sek).

 

Vad behöver man för minneskort som klarar av det? Samt hur vet man vilke inställning man ska köra med i raw? Där va flera att välja på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen fara!

 

Problemet är inte hos minneskortet i sig, utan i SD-kortläsaren i kameran. Jag har ett skitsnabbt minneskort men pga av att kameran inte kan skriva till kortet tillräckligt snabbt så spelar det ingen roll. Det är en av orsakerna till varför det funkar mycket bättre på 5D:n som har CF-kort.

 

Jag minns inte vilka inställningar det fanns att välja mellan, men du kan ju pröva dig fram lite vad som funkar bäst. Kolla igenom den här tråden också om du inte redan gjort det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen fara!

 

Problemet är inte hos minneskortet i sig, utan i SD-kortläsaren i kameran. Jag har ett skitsnabbt minneskort men pga av att kameran inte kan skriva till kortet tillräckligt snabbt så spelar det ingen roll. Det är en av orsakerna till varför det funkar mycket bättre på 5D:n som har CF-kort.

 

Jag minns inte vilka inställningar det fanns att välja mellan, men du kan ju pröva dig fram lite vad som funkar bäst. Kolla igenom den här tråden också om du inte redan gjort det.

 

Då förstår jag! Tusen tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...